De Scheldestad functioneert helemaal naar wens. Die bevestiging over het beunschip kreeg Buijks Maritiem over de 110 meter lange en 11,45 meter brede Scheldestad die het bedrijf enkele weken terug opleverde aan Dranaco en Amer Shipping. Die zetten het in voor zand en grindvervoer, vooral vanaf de Westerschelde. Het schip is begonnen aan zijn tweede leven, want het werd oorspronkelijk gebouw als mts Atlas. De enkelwandige tanker is volledig omgebouwd tot beunschip.
Het schip is breed inzetbaar. “Uniek is dat het schip is uitgerust met spoeltanks”, zo vertelt projectmanager Ad van den Elshout van Buijks Maritiem. “Die maken het mogelijk om al tijdens het laden het zoute zand te ontzilten.”
“Het zand wordt namelijk door een hopperzuiger op de Noordzee gewonnen en op de Westerschelde in de Scheldestad overgeladen. Dankzij de spoeltanks kan de bemanning eerder starten met spoelen. Dat zorgt voor een hogere omloopsnelheid.”
“Er is ook een groot milieuvoordeel: het spoelen gebeurt niet pas als het schip al in zoetwater vaart. Daar wil je liever geen zout water lozen.”
Staalwerk
De Atlas, gebouwd in 1985, kwam in het tweede kwartaal van 2019 als tanker voor de wal bij Buijks Maritiem. Het bedrijf in Raamsdonksveer deed de coördinatie en engineering, in samenwerking met Rommerts Design, dat het
tekenwerk verzorgde.
Een belangrijke rol was weggelegd voor plaatsgenoot Offshore
Ruijtenberg. Die werf nam het staalwerk voor haar rekening.
“Het was een behoorlijke klus”, blikt Van den Elshout terug. “Voor ons de eerste keer dat we zo’n
ombouw deden, maar het is goed bevallen. Er ligt een prachtig eindresultaat.”
“In de eindfase kregen we te mak
en met corona, maar dankzij een aantal maatregelen konden we gelukkig doorwerken.”
Stortkokers
De Scheldestad heeft een laadvermogen van 3.363 ton, verdeeld over twee ruimen. Het schip beschikt over drie pompkamers (voor, midden en achter) en elk ruim is voorzien van een stortkoker.
“Door de hydraulische schuiven daarin kunnen we op meerder standen laden. Het hele proces is vanuit het stuurhuis te monitoren.”
De pompinstallaties hebben een gezamenlijke capaciteit van 690 kuub per uur in de pompkamers. In elk ruim staat een ballastpomp van 1.200 kuub per uur.
Eigenlijk was het de bedoeling om het achterschip alleen te renoveren en moderniseren. Een brand aan boord maakte het echter noodzakelijk om vrijwel alles te vernieuwen: zowel de machinekamer, de woning als het stuurhuis. Alleen de hoofdmotor en de keerkoppeling konden blijven staan.
Scheldepoort
De Scheldestad vaart voor Dranaco en Amer Shipping. Het laatste bedrijf werkt al langer samen met de Belgische producent en handelaar van bouwstoffen. Dit schip zal voornamelijk worden ingezet vanaf de Westerschelde naar bestemmingen in België.
Datzelfde geldt voor de Scheldepoort, eveneens een door Buijks tot beunschip omgebouwde tanker. “Dat is de voormalige Trienke. Die is 110 bij 10,50 meter. Dat schip bevindt zich in de laatste afbouwfase en is over een week of zes klaar en wordt hetzelfde uitgerust als de Scheldestad: zelfde spoeltanks, stortkokers en pompinstallaties.”