Havenbedrijf Rotterdam is begonnen met een proef op het Calandkanaal. De proef wordt uitgevoerd met schepen, vaak olietankers, die lading overslaan op afmeerpalen 82, 83 en 84 (langs de Landtong Rozenburg). Er wordt bekeken of het mogelijk en zinvol is om daar toegestane diepgang voor vertrekkende schepen te vergroten.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de schepen ook veilig kunnen vertrekken met een diepgang van 21,80 meter. Nu mag dat met 21,50 meter.
Toegestane diepgang
Diepstekende schepen hebben te maken met tijdvensters/tijpoorten. Door het gebruik van nieuwe software kunnen die exacter berekend worden en daardoor bestaat er meer tijd voor diepstekende schepen om veilig te vertrekken.
De eventuele vergroting van de toegestane diepgang van 21,50 naar 21,80 meter past in het beleid van het Havenbedrijf om door digitalisering het scheepvaartverkeer efficiënter te maken. Mocht de proef succesvol verlopen dan wil het Havenbedrijf ook elders in het Calandkanaal de toegestane diepgang aanpassen.