Op 16 augustus keren de oude vrachtschepen Bona Spes en Hydra na 76 jaar terug naar de Biesbosch. Ter herinnering aan de zomer van 1943. Toen hebben de schepen, samen met de Nelly II, tijdens de Tweede Wereldoorlog in het Gat van de Bakens ondergedoken gelegen. Gecamoufleerd met takkenbossen wisten de schippers hun bezit uit handen van de Duitsers te houden.
De bezetter vorderde toen op grote schaal binnenvaartschepen. Deze waren onder andere bedoeld voor de operatie ‘Seelöwe’. Binnenvaartschepen werden dan ontdaan van het voorschip. Daarvoor in de plaats kwam een laad-/losklep. Deze schepen zouden dan dienst moeten gaan doen als landingsvaartuig bij de invasie van Engeland.
De schepen hebben er een aantal maanden gelegen, tot de kust weer veilig genoeg leek. Dat het gevaarlijk was blijkt wel uit feit dat de Hydra, na het vertrek uit de Biesbosch, aangevallen is. Op de Maas bij Niftrik is het schip beschoten door een Engels jachtvliegtuig. Een schampschot is nog steeds zichtbaar op het roefdak.
De Bona Spes is weer vracht gaan varen. De schipper heeft tijdens de hongerwinter in 1945 92 kinderen van Den Haag naar Groningen geëvacueerd.
Zwagers
De Bona Spes en Hydra hebben verschillende afmetingen, maar verder toch veel gemeen. Beide schepen zijn in 1930 gebouwd op de werf van Boot in Leiden. Ze hebben voornamelijk zand en grind gevaren.
Schipper Droog van de Hydra en schipper Speksnijder van de Bona Spes waren zwagers. Droog kwam uit Ouderkerk aan de IJssel en Speksnijder uit Krimpen aan den IJssel.
Historische vaartuigen
Op 16 augustus willen de huidige eigenaren, Marco Thijssen van de Hydra en Bart Lahr van de Bona Spes, hun schepen afmeren in het Gat van de Bakens. Op 18 augustus verlaten ze de Biesbosch weer.
Beide schepen zijn tegenwoordig nog in de vaart, zij het als historisch vaartuig. De eigenaren proberen ze zo oorspronkelijk mogelijk en varend te houden. Daarnaast doen beide schepen dienst als woning.
Overigens drijft het derde schip, de Nelly llm ook nog. Het ligt geheel onttakeld in de haven van Sliedrecht. Daar is het bij een scheepswerf in gebruik als werkschip en afmeersteiger.