De Blue Rhapsody kent zijn gelijke niet. Begin juli is het nieuwste Nederlandse evenementenschip officieel gepresenteerd aan de evenementenbranche. Voor de drie kick-off avonden op 1, 2 en 3 juli had de Blue Rhapsody een verrassende ligplaats gekozen: midden in de Biesbosch.
De honderden genodigden werden met fluisterboten vanaf het Biesbosch Museumeiland in Werkendam naar het schip gebracht. Zodoende maakte de nieuwe, imposante aanwinst van Constant In Beweging, in contrast met de groene rust, een verpletterende indruk op de gasten, die door hun werk wel het een en ander gewend zijn.
Tegelijkertijd werd duidelijk gemaakt dat de Blue Rhapsody dankzij zijn spudpalen (bijna) overal kan afmeren, ook op open water. Een meerwaarde die telt aangezien elk evenement uniek moet zijn.
Net zo uniek als de presentatie van de Blue Rhapsody zelf. Het nieuwe vlaggenschip vergroot de mogelijkheden en het aanbod van Constant in Beweging flink. De vloot van de evenementenorganisator bestaat uit twee andere bijzondere schepen: de Grace Kelly en de Jules Verne. Het schip heeft Arnhem als thuishaven; van daaruit kunnen ook Duitsland en België gemakkelijk worden bereikt.
Avontuur
“Het is gelukt”, zei managing director Eric van der Zwaluw bij de presentatie. “We hebben een ongelooflijke reis gemaakt. We begonnen met een idee en dat bleek levensvatbaar. Van een idee op papier werd het een plan… En nu is het een echt schip.”
“Het was een groot avontuur, dat we samen met de bouwers aangingen. We hebben bij alles voor het allerbeste gekozen. Tot en met het licht, geluid en alle andere techniek.”
De varende eventlocatie – bij Constant in Beweging vermijden ze de term ‘partyschip’, omdat die geen recht doet aan de Blue Rhapsody – is 85 meter lang en 11,45 meter breed. Het schip is van A tot Z bedacht en gebouwd door professionals uit de Nederlandse evenementenindustrie en scheepsbouw.
Veelzijdig inzetbaar
De ruime lounges en zwevende levels maken het schip tot een evenementenschip dat veelzijdig inzetbaar is. Het heeft de praktische kenmerken van een evenementenlocatie aan de wal, maar de unieke charme en vrijheid van een schip op het water.
De Blue Rhapsody telt drie niveaus met diverse lounges, een binnentuin, een zonnedek, een podium en biedt ruimte aan zo’n 600 gasten. Daarnaast zorgen de indeling en het interieur ervoor dat ook voor kleinere groepen de juiste ambiance kan worden gecreëerd. “Of je kunt de gasten via de verschillende dekken en ruimtes een reis laten maken door het hele schip, met steeds een ander decor en andere sfeer.”
Brede trappen
Het casco is gebouwd door Vahali. De afbouw werd verzorgd door TeamCo Shipyard.
Er zijn twee liften: één voor goederen en één voor personen. De trappen naar het topdek zijn veel breder dan op andere schepen; zodat gasten zich comfortabeler en sneller van en naar het theaterdek kunnen verplaatsen.
Op de vraag wat het moeilijkste was tijdens de bouw, antwoordt Van der Zwaluw: “Dat op dit schip alles afwijkt van wat gebruikelijk is. Alles moest, voor het eerst, bedacht worden. De luchtbehandeling bijvoorbeeld vergde veel inventiviteit van de leverancier (WindeX, red.)… de dekken en lounges zijn allemaal verbonden. Het is dus in feite één grote ruimte. Daar is heel wat rekenwerk aan te pas gekomen.”
Hebben de hedendaagse scheepsontwerpers nu helemaal geen fantasie meer?
Het model van de voorsteven dateert uit begin 1800! Maar schijnt weer helemaal `IN`te zijn!
Ook het stuurhuis is bijzonder, dusdanig bijzonder dat de roerganger totaal geen privacy heeft, niet alleen van de aanwezige camera`s, maar ook voor de voyeurs van buitenaf!Komt er ook een `westerse`kapitein op te varen?