François en Diana van Hemelrijk gingen 42 jaar geleden op huwelijksreis naar het op Mallorca gelegen Santa Ponsa. Ze begonnen samen op een spits van vader Van Hemelrijk.
Twee jaar na hun huwelijk schaften ze hun eerste eigen schip aan, dat ze als een soort tastbare herinnering aan die ongetwijfeld aangename vakantie samen de Santa Ponsa noemden. Vorig jaar verkochten ze hun derde schip met die naam aan de familie Coupé, dat nu verder vaart onder de naam Ad-Fundum.
Dat betekent niet dat daarmee de naam Santa Ponsa van de internationale binnenwateren verdwenen is, want onlangs werd op de werf van Asto Shipyard in Raamsdonksveer het voor de familie Van Hemelrijk afgebouwde 1.800 ton metende drogeladingschip Santa Ponsa overgedragen. Het schip is 85 x 9,60 x 3,20 meter en heeft een opvallend lage kruiplijn van nog geen 4,50 meter. Dat is geen toeval, want het is de bedoeling voorlopig met zand vanaf Terneuzen naar de kleine binnenwateren in Zuid-België en Noord-Frankrijk te gaan varen.
Asto Shipyard
De turnkey afbouw van de nieuwe Santa Ponsa was voor het Belgische schippersgezin het eerste contact met Asto Shipyard. François van Hemelrijk zegt daarover: “Ik ben via Gino Debruyne van GSK met directeur Karst van der Wiel in contact gekomen. Bij de Begej Shipyard in het Servische Zrenjanin lag een casco in een aantal delen dat qua maatvoering voor onze werkzaamheden prima geschikt was. Asto Shipyard heeft er in een relatief korte tijd voor gezorgd dat het als compleet casco naar Nederland kwam.”
“De samenwerking tijdens de afbouw was in één woord perfect. Ik heb alleen maar lovende woorden over de projectleiders Rick Verhage en Stijn Buijks, over toeleveranciers als Hoogenboom Maritieme Betimmeringen en Werkina, dat voor de complete elektrische installatie zorgde, en voor alle Asto Shipyard-medewerkers.”
Jong echtpaar
Van Hemelrijk koos bewust voor de Caterpillar-hoofdmotor van 1.000 pk bij 1.800 toeren. Hij legt uit: “We hadden in onze vorige twee schepen ook een Caterpillar en dat is ons prima bevallen.”
“Voordeel is dat het een universeel merk is; dat is een prettige wetenschap als we in de toekomst met de Santa Ponsa bijvoorbeeld ook in Oostenrijk of de voormalige Oostbloklanden gaan varen.”
“Dat gaan we overigens naar alle waarschijnlijkheid niet zelf doen, want het is de bedoeling dat Remko Debruyne en zijn partner met de Santa Ponsa gaan varen. In overleg met zijn vader Gino Debruyne willen we dit jonge echtpaar een kans geven in de binnenvaart.”
700 ton ballastwater
De door Van Wijk gefabriceerde stuurhut is uitgevoerd met een hefkolom. Het bedrijf, dat sinds 2018 ‘Stuurhuizen BV’ heet, leverde ook de twee spudpalen. “De stuurhut is, vanwege een zo laag mogelijke kruiplijn, geplaatst vóór de woning en loopt van stuur- tot bakboord, dus zonder gangboorden”, vertelt Asto Shipyard-medewerker Stijn Buijks.
“Zonder in het ruim te komen kan de schipper 700 ton ballastwater kwijt, verdeeld over tanks aan de zijkanten en in de dubbele bodem van het ruim, twee tanks achterop en één voorop.”
Buijks begon bijna zeven jaar geleden op de werkvloer van het bedrijf in Raamsdonksveer en wist zich via een goede interne begeleiding en met allerlei cursussen op te werken tot projectleider.
Drukke tijden
De orderportefeuille maakte duidelijk dat Stijn Buijks en zijn collega’s drukke tijden tegemoet gaan. Momenteel wordt er hard gewerkt aan de afbouw van de tanker Tasmanzee (135 x 16,80 meter), waarvan de oplevering gepland staat voor eind mei.
In week 18 wordt de Colorado (110 x 11,45 meter) van Wijgaart Shipping opgeleverd en eind dit jaar zusterschip Alabama.
Daarnaast zijn er nog meerdere nieuwbouwopdrachten en orders voor het inbouwen van boegschroeven, het plaatsen van een duwkop op een bestaand schip en diverse reparatie- en onderhoudsklussen.
Dok
Op de vraag waarom zoveel klanten kiezen voor Asto Shipyard antwoordt directeur Karst van der Wiel: “We zijn zeer flexibel met ons dok, waardoor we acuut opdrachten, zoals waterschade en/of roer- of roerschades, kunnen inpassen, zodat de eigenaar weer snel kan varen.”
“De persoonlijke aandacht, de geleverde kwaliteit in combinatie met een marktconforme prijs, servicegerichtheid en de Brabantse gastvrijheid en de daarbij behorende laagdrempeligheid vallen op bij onze klanten. Dat zorgt voor mond-tot-mondreclame, die vervolgens zorgt voor mooie opdrachten.”