GS Yard ontwikkelde ooit het Sunrise-concept voor de tankvaart. Het idee was optimalisatie van de verhouding snelheid-verbruik-laadvermogen. Inmiddels wordt dit concept ook toegepast voor drogeladingschepen. In deze maritieme tak heeft het Sunrise-concept nóg een interessante eigenschap: de schepen excelleren in ondiep water.
“Gezien de klimaatverandering is de verwachting dat we in de toekomst steeds vaker te maken krijgen met extremen in waterstanden. Onze Sunrise-schepen presteren uitzonderlijk goed in ondiep water”, zegt afbouwbegeleider John Mulder van GS Yard.
Meer laadvermogen
De werf aan het Winschoterdiep leverde onlangs het tweede 110 meter lange Sunrise-drogeladingschip af, de Sol. Het 11,45 meter brede schip is nagenoeg identiek aan de Enterprise, die eerder dit jaar werd afgeleverd aan Gebr. De Korte Handel- & Transportmij. Met een tonnage van 2.085 op 2,50 meter diepgang is het laadvermogen van dit schip zo’n 150 tot 200 ton groter dan dat van vergelijkbare 110-meterschepen.
“Dankzij de semi-beunuitvoering heeft het ruim meer kubieke meters inhoud”, licht Mulder toe. Deze ruimte kan optimaal worden benut voor extra lading doordat de Sunrise-schepen zeer licht worden gebouwd. Het gebruik van de hoogwaardiger en sterker, maar ook wat moeilijker te verwerken staalsoort DM36 maakt reductie van de dikte van bepaalde cascodelen mogelijk. Dat brengt een aanzienlijke gewichtsbesparing met zich mee.
Geringe diepgang
De geringe diepgang van de Sol heeft daarnaast te maken met de dubbelschroefs aandrijving van de Sunrise. Hierdoor zijn de schroeven kleiner van formaat – ruim 1,30 meter per stuk tegen de gebruikelijke diameter van zo’n 1,60 meter.
Dankzij de dubbelschroefs aandrijving kan worden volstaan met aanzienlijk kleinere hoofdmotoren: twee Volvo Penta D16 MH-motoren van 750 pk per stuk. Dit levert ook nog eens een wezenlijke brandstofbesparing op ten opzichte van schepen met vergelijkbaar laadvermogen. De motoren zijn gezamenlijk zo’n 2,5 ton lichter dan een conventionele hoofdkrachtbron de gebruikelijk is bij dit formaat schip.
Scheepsontwerp
Bij het ontwerp van het 110-meter Sunrise-drogeladingschip had Gebr. De Korte als eerste opdrachtgever een stevige vinger in de pap. Zo liet de reder een voorroef integreren. Ook deed Gebr. De Korte een ingrijpende aanpassing om de constructie extra sterk te maken. Verder werden er aanpassingen gedaan aan de roef en de boeiing, die het schip met name optisch verfraaien.
Ook bij de constructie van de Sol is gekozen voor een raamspantconstructie met dwarsspanten om de meter, in plaats van het standaard langsspantverband met dwarsspanten om de 3 meter.
Kruiplijn
Deze extra versteviging heeft wel tot gevolg dat er dertig ton laadvermogen ingeleverd moest worden. “Vanwege de verwachte toename in extreme waterstanden willen we dit scheepstype in de toekomst vaker gaan bouwen”, zegt Mulder. “Om het rendement bij zeer laag water nog verder te optimaliseren willen wij het in samenwerking met engineeringsbureau Ankerbeer Engineering & Design verder doorontwikkelen. De uitdaging is om hierbij het compromis te zoeken tussen geringe diepgang en een beperkte kruiplijnhoogte.”