De Lobelia is de naam van een uit circa 200 soorten bestaand geslacht van kruidachtige planten uit de klokjesfamilie. De Lobelia heeft kleurige bloemen en is van waarde voor rupsen en vlinders. Ook kreeg de plant in verschillende culturen geneeskundige kracht toegeschreven. Waardevol en bloeiend zoals de plant Lobelia, zo hoopt eigenaar De Koning uit Antwerpen ook dat toekomst van zijn nieuwe binnenvaarttanker Lobelia eruit ziet. Het schip gaat varen binnen de onderneming Lobelia Schifffahrt GmbH.
De Lobelia is een schip uit de reeks Sunrisetankers, ontwikkeld en gebouwd bij GS Yard in Waterhuizen, onder de rook van Groningen. Het schip lag in de afrondende fase van de afbouw voor de wal toen daar op vrijdag 22 juni op feestelijke wijze het 10-jarig bestaan van de werf werd gevierd.
“De bouw van het casco begon eind vorig jaar en op 1 maart vond de tewaterlating plaats”, vertelt afbouwbegeleider Willem Heres van GS Yard. “De afbouw verliep in uitstekende samenwerking met de klant. De eigenaar was in het laatste stadium van de afbouw op onze werf aanwezig.
Bevrachting
De Lobelia is een tankschip met een lengte van 110 meter, een breedte van 11,45 meter en een tonnage van 2.630 bij een diepgang van 3,07 meter. Het motortankschip is uitgerust met acht ladingtanks van elk 380 kubieke meter.
Het schip gaat varen met lichte chemie, onder meer biodiesel. Vaste bevrachter is BFT Tanker Logistics (Bruinsma Freriks Transport). Sinds 2000 focust BFT zich onder meer op het transport van minerale olieproducten over water, met name in de ARA-regio.
Dubbel leidingsysteem
Voor belading met meerdere producten tegelijk is de Lobelia uitgerust met een dubbel leidingsysteem. De piping is verzorgd door Deymann Rohrbau uit het Duitse Haren (Ems), specialist in pijpleidingconstructies op allerlei soorten schepen.
Sinds 2004 verzorgt dit bedrijf productie, planning en constructie van pijpleidingsystemen in de scheepsbouw, zowel binnenvaarttankers als complexe leidingsystemen op zeeschepen.
Deymann Rohrbau zet zijn schat aan ervaring in van ontwerpen met CAD-technologie tot afgewerkte oplossingen.
Tweede radar
De Lobelia is grotendeels een standaard Sunrisetanker. Op speciaal verzoek van de eigenaar is het schip uitgerust met een tweede radar. Dat is vanwege de toenemende veiligheidseisen van terminals. Op veel locaties is laden en lossen zonder radar niet toestaan. Om de kwetsbaarheid van de bedrijfsvoering door storingen te minimaliseren, koos De Koning voor een tweede radar.
Deze radars zijn – net als de volledige elektrische installatie – geïnstalleerd door Kadlec & Brödlin uit Duisburg. Kadlec & Brödlin is specialist in maritieme elektronica een heeft brede expertise op het gebied van scheepvaartnavigatie en -communicatiesystemen. Het wereldwijd actieve familiebedrijf met zeventig jaar ervaring richt zich op de productie van laagspanningsschakelapparatuur, ontwerp en productie van scheepselektrische apparatuur en scheepvaartnavigatie- en communicatiesystemen in de binnenvaart en zeevaart.
Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf leverde voor de Lobelia het stuurhuis, de hefkolom en 2-tons autokraan met een reikwijdte tot 18 meter. Van Wijk is al vele jaren onderaannemer bij nieuwbouwprojecten van GS Yard. Denk hierbij naast de genoemde producten ook aan ankerlieren en spudpalen. Deze samenwerking verloopt voor beide partijen plezierig.
Puntjes op de i
Sunrisetankers zijn relatief zeer lichte, dubbelwandige type C-tankers uit de koker van GS Yard. Dit type tanker combineert maximaal laadvermogen met minimaal brandstofverbruik.
De Sunrise-schepen – tankers en drogeladingschepen van 85 en 110 meter – verbruiken minder brandstof dan schepen van vergelijkbare grootte. Bovendien nemen zij bij vergelijkbare diepgang ruim 150 ton extra lading mee doordat het eigen gewicht zo’n 10 procent lager ligt dan bij schepen van vergelijkbare lengte.
De dubbelschroefs aandrijving met relatief geringe schroefdiameter van slechts 1,30 meter – tegenover de gebruikelijke 1,60 meter – maakt aandrijving van het schip met Volvo Penta D13 hoofdmotoren van slechts 500 pk per stuk mogelijk. De kleinere schroeven dragen bij aan een groter laadvermogen bij dezelfde diepgang.
Op dinsdag 19 juni vond de probleemloze proefvaart plaats. Daarna lag het schip nog anderhalve week voor de wal in Waterhuizen voor de laatste puntjes op de i. Vervolgens gingen de trossen los voor een behouden vaart.