Al ruim 25 jaar voer de Kroatische kapitein-eigenaar Josip Smok op zijn 80 meter lange tanker Minor. En dat had wat hem betreft nog best even zo mogen blijven. Maar de dubbelwandigheidseisen voor tankschepen maakten het noodzakelijk om te investeren in de toekomst.
Dubbelwandig maken van zijn geliefde schip was – gezien het bouwjaar 1962 – bedrijfseconomisch geen haalbare kaart. En aangezien zijn zoon Slaven nu ook in het bedrijf zit, is een toekomstbestendige onderneming wenselijk. En dus vaart de familie Smok zeer binnenkort op de gloednieuwe 85-meter tanker Minor 2.
De Minor 2 is gebouwd bij GS Yard, onder de rook van Groningen. Waar de werf zich in de bouw van tankers en drogeladingschepen grotendeels heeft toegespitst op het zeer succesvolle Sunriseconcept, maakten vader en zoon Smok een andere keuze: zij bestelden een standaardschip.
Iets groter
Ze kwamen hiervoor wel uit bij GS Yard. Smok senior vertelt: “Op ons vorige schip hebben we meer dan 25 jaar gevaren. We zijn dus niet ervaren in nieuw bouwen. Daarom heb ik met veel collega kapiteins-eigenaren gesproken over onze plannen. Daarbij kreeg ik veel positieve geluiden te horen over GS Yard. Vandaar dat wij contact hebben gezocht met deze werf.”
Het nieuwe schip is iets groter dan de Minor. Waar de enkelwandige voorganger nog 80 meter lang en 8,20 meter breed was, is de lengte van de Minor 2 84,70 meter en de breedte 9,50 meter. Qua tonnage kan dit schip ongeveer een kwart meer meenemen: ongeveer 1.550 ton tegenover 1.214 ton.
Groot vaargebied
Dankzij deze formaten kent het schip een groot vaargebied in Nederland, België en Duitsland. Vooral de mogelijkheid om naar Osnabrück te varen was leidend in de maatvoering. Verder wilde Smok een kruiplijn van beneden de 4 meter in ballast, zonder ballastpompen in de ladingtanks. Deze kruiplijn zorgt ervoor dat onder meer ook Hannover Leeda bereikbaar is voor dit tankschip.
Het schip wordt bevracht door TPA Tankpartner Befrachtungsgesellschaft uit Hamburg, een uitvoerende maatschap van onafhankelijke particulieren in de tankscheepvaart en ooit de eerste particuliere maatschappij van Duitsland.
TPA Tankpartner is bevrachter met als specialiteit minerale oliën en chemie. Tot de klantenportefeuille behoren bekende handelaren in minerale olie, grote minerale oliemaatschappijen en de chemische industrie.
Smok vaart al jaren voor TPA Tankpartner: “Tot grote tevredenheid. Het bedrijf toont zich naar ons altijd een zeer betrouwbare partner waarmee het prettig samenwerken is.”
Personeelswoning voorop
Een van de belangrijkste wensen die de familie Smok had, was de realisatie van een personeelswoning in het voorschip. Waar een dubbele woning in het achterschip tegenwoordig zeer gebruikelijk is, is in dit geval een andere keuze gemaakt.
Josip Smok vertelt: “Net als onze medewerkers vaart mijn zoon één maand op/één maand af. Zelf vaar ik bijna altijd, alleen tijdens mijn vakanties ben ik niet aan boord. Ook mijn vrouw vaart soms mee. Dat betekent dat een groot deel van mijn privéleven zich aan boord afspeelt. Daarom koester ik onze privacy. En als je een dubbele woning achterop hebt, merk je toch altijd iets van elkaars aanwezigheid.”
Een enkele woning achterop betekende dat er volop ruimte was voor een relatief riante woonkamer met keuken, twee grote slaapruimtes elk met hun eigen ruime badkamer met toilet en een gastenverblijf.
De personeelswoning voorop is weliswaar kleiner, maar dat is dan ook het verblijf van slechts één persoon. De medewerkersbehuizing is qua stijl, betimmering en inrichting nagenoeg identiek aan de kapiteinswoning. De woning is luxe ingericht, onder meer met
eigen vaatwasmachine. “We wilden geen onderscheid maken”, zegt Smok senior.
Instelling
Terugblikkend is de kapitein-eigenaar zeer te spreken over de wijze waarop de bouw en afbouw plaatsvonden bij GS Yard: “Zoals gezegd kozen wij voor deze werf afgaande op de positieve geluiden die wij van collega’s te horen kregen. En die positieve referenties bleken terecht. De bouw bij GS Yard is ons zeer goed bevallen, ik ben blij dat wij hier geland zijn.”
“Tijdens de cascobouw en afbouw ben ik lange tijd blijven varen. En hoewel ik niet persoonlijk aanwezig was, was de betrokkenheid er zeker. Heel veel overleg met afbouwbegeleider John Mulder vond telefonisch plaats en dat ging uitstekend. De samenwerking was uitstekend en de medewerkers en het management stelden zich uiterst flexibel op.”
“Wat ik echt bijzonder vind hier, is de instelling van ‘een man een man, een woord een woord’. Je hoeft hier niet alles in schriftelijke overeenkomsten vast te leggen, een mondelinge toezegging is hier even veel waard. Ze doen hier wat ze zeggen en ze zeggen wat ze doen.”
Aandrijving
De Minor 2 wordt aangedreven door een 1.300 pk sterke Mitsubishi-hoofdmotor, geleverd door Koedood Dieselservice. Voorop staat een Volvo Penta van 450 pk voor de aandrijving van de Verhaar Omega-boegschroef. Verder zijn er in de machinekamers twee John Deere-generatoren te vinden van 60 en 100 pk en een 30 pk sterke Hertz-nachtgenerator.
De proefvaart vond plaats op woensdag 18 april en de conclusie was dat alles prima in orde was met de Minor 2. Een kleine week na de proefvaart – op de dag dat krant verschijnt – vindt bij GS Yard de doopplechtigheid plaats. En twee dagen later vertrekt het schip van de werf op weg naar een nog onbekende eerste bestemming. Maar zeker onderweg naar vele jaren trouwe dienst.