In maart hebben meer dan 120 belangstellenden op uitnodiging van Berger Maritiem en Orcan Energy de fabrieksacceptatietest bijgewoond van één van de eerste efficiency packs voor de scheepvaart. Van de begin 2017 op de markt gebrachte restwarmtegenerator van Orcan Energy zijn inmiddels zestien installaties verkocht. Vier daarvan zijn bestemd voor de in aanbouw zijnde LNG-ferries voor Rederij Doeksen.
Vanwege het unieke, duurzame karakter van de nieuwe aluminium catamarans van Rederij Doeksen heeft dat project flink wat aandacht getrokken. Om ook de aanwezige restwarmte aan boord van de veerschepen te benutten, zijn de efficiency packs van Orcan Energy geselecteerd. Het Duitse bedrijf betrad vorig jaar de scheepvaartmarkt betrad.
De maritieme sector keek uit naar het moment waarop het serieproduct voor het eerst te zien zou zijn. Daarom besloot Orcan Energy tijdens de fabrieksacceptatietest (FAT) de deuren te openen. Verspreid over twee dagen werden geïnteresseerden uit de scheepvaart ontvangen om de technologie te zien draaien.
Marcel Flipse, Head of Marine and Power Applications bij Orcan Energy, zegt: “De opkomst was geweldig. We hebben scheepswerven, rederijen, motorenfabrikanten en vele andere partijen uit de maritieme sector mogen ontvangen. Dit geeft vertrouwen.”
Restwarmte
Het efficiency pack zet de restwarmte uit de uitlaatgassen, het koelwater, reststoom of thermische olie om in elektriciteit of mechanisch vermogen. “Dit laatste ter ondersteuning van de aandrijflijn”, zo legt Marcel Flipse uit. Hiermee kan een reder of scheepseigenaar zo tussen de 6 en 9 procent besparen op de brandstofkosten en de CO2-voetafdruk significant omlaag brengen.
“CO2-reductie wordt een steeds belangrijker thema. Kijk alleen al naar de doelstelling van het nieuwe regeerakkoord om in 2030 de uitstoot van broeikasgassen met 49 procent te verminderen ten opzichte van 1990”, voegt Kees Berger toe. Zijn bedrijf Berger Maritiem is Orcan Energy’s agent voor de Benelux.
Huren
Het efficiency pack kan ook gehuurd worden. Op deze manier is er geen sprake van een investering die terugverdiend moet worden, maar van een vaste huurprijs die aanzienlijk lager is dan de besparing op de brandstofkosten, aldus Berger. Hierdoor ontstaat er vanaf dag 1 een positieve cashflow voor de scheepseigenaar en kan er vanaf het eerste moment worden bijgedragen aan een duurzamere toekomst.
Modulair
Het efficiency pack is geschikt gemaakt voor schepen met een totaal geïnstalleerd motorvermogen van circa 500 kW tot 5 MW en is onder meer toepasbaar in de marine, zeevaart, kustvaart, cruisevaart, fast ferries, offshore, binnenvaart, baggerij, visserij en megajachtbouw. Hiermee is de restwarmtegenerator interessant voor vele type schepen.
De restwarmtegenerator is flexibel inzetbaar. Het product is ontwikkeld om zowel tijdens vollast als deellast een goed rendement te behouden en verwerkt de beschikbare hoeveelheid restwarmte, ook tijdens een dynamisch vaarprofiel. Met het modulaire systeem kunnen voor grotere restwarmtebronnen meerdere packs worden gecombineerd en bij elkaar tot zo’n 500 kW terugleveren.
Hoge verwachtingen
Marcel Flipse en Kees Berger hebben beiden hoge verwachtingen van de efficiency packs voor de scheepvaart. “De voordelen zijn talrijk”, vertelt Berger enthousiast. “Zo kun je in aanmerking komen voor een Green Award voor een binnenvaartschip, verbetert de efficiency pack de EEDI van een nieuwbouwschip en kun je gebruik maken van de zogenaamde Energie-investeringsaftrek, wat je gemiddeld zo’n 13,5 procent aan voordeel oplevert.”
Flipse vult aan: “Je bent hiermee niet alleen groen, ook zul je het merken in de portemonnee.”