Het goederentransport over de Vlaamse waterwegen bereikte in 2017 een absoluut record. Er werd ruim 72 miljoen ton per schip vervoerd. Dat is 4.395.381 ton of 6,5 procent meer dan in 2016. Ook het containervervoer noteerde met 823.502 containers opnieuw een historisch record.
“Topcijfers”, vindt Ben Weyts, de Vlaamse minister van Mobiliteit. “Elke vracht die vervoerd wordt over het water, moet niet meer over de weg. Als de binnenvaart 6,5 procent groeit, dan betekent dat 175.815 vrachtwagens minder. En er is nóg veel plaats op de watersnelweg. Tegen 2030 moet de binnenvaart instaan voor 20 procent van al het goederenvervoer.”
Weyts maakt op zijn website meteen maar even reclame voor de binnenvaart: “Zelfs tijdens de meest barre weersomstandigheden van december 2017 – toen vliegtuigen aan de grond bleven, vrachtwagens niet konden uitrijden en sommige treinen stil stonden – kende de binnenscheepvaart geen enkele onderbreking. Een enkel binnenschip van 1.200 ton haalt meteen 50 vrachtwagens van de wegen.”
ABC-as
De groei deed zich in bijna alle goederensoorten voor. Zo steeg het aantal verscheepte containers met 11,5 procent. Het vervoer van ertsen (+16,2 procent) en vaste brandstoffen (+29,5 procent) kenden de sterkste stijging. Ook bouwmaterialen (+6,5 procent), landbouwproducten (+9 procent) en meststoffen (+11 procent) namen toe.
De stijging is met bijna 8 procent het grootst op de ABC-as (Antwerpen-Brussel-Charleroi). Op het Albertkanaal, de belangrijkste watersnelweg van Vlaanderen, werd een stijging genoteerd van ruim 7 procent. Daar gaat bijna 40 miljoen ton over.
“Beleid werpt vruchten af”
“Dit is een belangrijk lichtpunt in de hele mobiliteitsdiscussie”, zegt Ben Weyts. “We zetten enorm in op de binnenvaart, want zo halen we vrachtwagens weg van de weg. Er is nog veel potentieel. We hebben in Vlaanderen meer dan 1.000 kilometer bevaarbare waterweg. 80 procent van al onze bedrijven ligt op maximaal 10 kilometer van zo’n waterweg.”
“Met De Vlaamse Waterweg nv voeren we nu al een paar jaar campagne om meer ondernemers naar het water te lokken. Deze recordcijfers tonen aan dat onze strategie vruchten afwerpt.”
Containerterminals
Het vrachtvervoer op de Vlaamse waterwegen is grotendeels doorvaart op weg naar het buitenland. Toch worden steeds meer goederen geladen of gelost in Vlaanderen. “Zo werden er 13.074.714 ton geladen goederen opgetekend. Dit is een stijging van 10,5 procent ten aanzien van 2016. Het aantal lossingen steeg met +2,4 procent. Die stijging is te danken aan de dynamische aanpak van de containerterminals langs de Vlaamse waterwegen. Dankzij deze terminals kunnen ook bedrijven die niet vlak langs een waterweg liggen gebruik maken van de voordelen van de binnenvaart.”
Groter marktaandeel
Vlaanderen wil het binnenvaartaandeel verder laten groeien, naar 20 procent in 2030. “Het Vlaamse beleid is gericht op de verdere uitbouw van het waterwegennetwerk”, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “Met de aanleg van nieuwe kaaimuren, de verhoging van de bruggen op het Albertkanaal, de uitbouw van de Seine-Scheldeverbinding en de modernisering van het kanaal naar Charleroi wordt er ook de komende jaren sterk geïnvesteerd in de uitbouw van het waterwegennet.”