Vorige week werd steiger 6 opgeleverd, de laatste van twaalf nieuwe ‘slimme’ ligplaatsen voor de binnenvaart in het Calandkanaal. De ligplaatsen beschikken bijna allemaal over een composieten loopbrug. Door de afstand van 64 meter komen de schepen verder van de kade af te liggen waardoor de boegschroeven minder schade aan het talud veroorzaken.
“Het Havenbedrijf Rotterdam wil internationaal toonaangevend zijn in duurzaamheid. Verbeteringen in de infrastructuur van de haven staan daarom voortdurend in het teken van innovatieve oplossingen die zowel duurzaam als efficiënt moeten zijn”, vertelt topman Ronald Paul. “De havenbruggen voor de binnenvaart, volledig uitgevoerd in kunststofcomposiet, maken daar deel van uit.”
Meer slimmigheden
Er zijn nog andere slimmigheden voor de nieuwe binnenvaartligplaatsen toegepast. Zo staan op de kade zogeheten dynamische scheepvaartverkeer informatiepanelen (DSIP). Dit zijn digitale verkeersborden met informatie voor de scheepvaart.
De afmeerpalen van de ligpalen hebben dankzij een kunststof buispaalcover een betere bescherming dan de voorheen gebruikte folie. De afvalcontainers hebben vulgraadsensoren gekregen, zodat op afstand zichtbaar is of ze vol zijn.
Minder staal
Enkele van de vernieuwde ligplaatsen hebben ook sensoren die moeten uitwijzen wat de aanmeersnelheid van binnenvaartschepen is. Daar is nog nooit onderzoek naar gedaan. De opgedane kennis kan dan gebruikt worden bij het aanleggen van nieuwe ligplaatsen.
Eerder onderzoek wees uit dat dankzij de verkeersbegeleiding zeeschepen veel langzamer afmeren en veel minder druk op kades veroorzaken dan algemeen werd aangenomen. Dit heeft ertoe geleid dat voor meerpalen minder staal nodig is en ze ook minder diep de grond in hoeven.