Wil de binnenvaart de schoonste modaliteit blijven, dan moet de sector versneld verduurzamen. Met die dringende boodschap komt het CBRB tijdens zijn Binnenvaart Jaardiner op 24 november. Dat heeft als thema ‘De groene versnelling’.
Tempo is nu echt vereist, stelt de brancheorganisatie. Het CBRB is dan ook positief over het kabinetsplan om met de sector een Green Deal te sluiten. Het Klimaatakkoord van Parijs, de Europese NRMM Richtlijn en de nationale Energieagenda maken een versnelling van het proces van verduurzaming noodzakelijk. De recente uitspraak van de rechtbank in Den Haag die het kabinet dwingt tot de aanpak van luchtvervuiling is een extra stok achter de deur.
Schoon, veilig en concurrerend
De opgave waarvoor de binnenvaart richting 2050 staat wat betreft de terugdringing van milieuschadelijke emissies (NOx en PM) én broeikasgassen (CO2), vereist een structurele aanpak, vindt het CBRB. Directeur Robert Kasteel: “De zo hoog nodige transitie gaat echter niet vanzelf. Het is noodzakelijk dat marktpartijen en overheid samen stappen zetten om te versnellen en de transitie naar een toekomstbestendige vervoersmodaliteit mogelijk te maken: schoon, veilig en concurrerend ten opzichte van andere modaliteiten.”
Regeerakkoord
Het CBRB wil snel overeenstemming over de Green Deal om binnenvaartschepen duurzamer te maken. “Het gebrek aan bereidheid om voor milieuvriendelijk vervoer te betalen, betekent een extra belasting voor scheepseigenaren”, aldus Kasteel. “Maatregelen die de binnenvaart ondersteunen zijn zeer wenselijk. Zoals het regeerakkoord vermeldt, kan de binnenvaart een belangrijke bijdrage leveren aan het beperken van toenemend goederenvervoer over de weg én het beperken van uitstoot die slecht is voor het klimaat.”
Fonds Vergroening Binnenvaart
Het CBRB wil werk maken van aanpassing van wet- en regelgeving, het opstellen van een transitiemodel en het bepalen van beloningen voor ondernemers die investeren in duurzaamheid. Belangrijk is nu de opzet van een Fonds Vergroening Binnenvaart, vindt Kasteel. “Maar een financieringsfonds is niet voldoende. We staan voor cruciale vragen: leidt de huidige regelgeving tot het achterblijven van milieu- en klimaatprestaties? Hoe beïnvloedt de onzekerheid over de kosten en baten van nieuwe technieken de besluitvorming over investeringen? Komen er meerdere stimulerende maatregelen om de gewenste versnelling van de vergroening te bereiken? Doen verladers voldoende mee?”
Op het Binnenvaart Jaardiner van het CBRB gaan gastsprekers Mark Frequin (directeur-generaal Bereikbaarheid bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) en Pieter van Tongeren (directeur Outbound Logistics Supplychain bij Tata Steel) nader in op deze vraagstukken.