Via een vertegenwoordiger op Curaçao voor J. Schlieker & Zonen BV kwam de vraag van KTK Tugs uit Willemstad voor twee óp maat gebouwde duw-/sleep-/werkschepen overwaaien. KTK is verantwoordelijk voor alle havenschepen, loodsenvervoer en het afmeren van schepen in de diepzeehavens van Curaçao. Schlieker, gevestigd in Sliedrecht en Dordrecht, is wereldwijd vermaard in strakke, kleine rondspantschepen en ‘sleepte’ de order binnen voor twee Multi Workers: de NC-5L en de NC-6L.
KTK Tugs wilde rondspant en geen knikspant onder andere omdat assistentie bij het afmeren van zeeschepen om een oersterk casco vraagt. Een casco dat optimaal manoeuvreert, specifiek is uitgevoerd en draait als een tol. Schlieker & Zonen heeft zowel in rondspant als knikspant ervaring. Deze Multi Workers zijn 14,50 en 12,50 meter lang en 4,30 meter breed.
KTK stelde als voorwaarde 4,5 ton bollard pull en 8,5 knopen snelheid. Hiervoor is een 385 pk sterke Caterpillar C12 geïnstalleerd met een Optima-straalbuis en Promarin-schroef.
Bij de afbouw is voor de motorinbouw en elektriciteit samengewerkt met De Groot Diesel Marine Services uit Dordrecht en Vink diesel uit Sliedrecht. Damen Marine Components heeft aan hen de straalbuizen geleverd. De Damen Optima is voor veel toepassingen geschikt en leverbaar in een lengte-/diameterverhouding 0,4, 0,5 en 0,6 met een diameter vanaf circa 500 tot 7.000 millimeter.
Uitgevoerd met verhoogde bolders voor dikke trossen, sleephaak, haakvrije boeiingscepters en twee Van der Velden-roeren zijn deze boten de spin in het web bij het af- en aanmeren van de zeeschepen.
Curaçao is het eiland waar de internationale handelsroutes van de Atlantische Oceaan samenkomen. Langs de zuidkust heeft Curaçao verschillende uitstekende havens. Deze werden aan het einde van de ijstijd, al meer dan 10.000 jaar geleden, gevormd.
1868
Vandaag praten we met René en Hans Schlieker, vader en zoon (5e en 6e generatie). Ofwel de opvolgers van Johannes Schlieker, die in 1868 een scheepwerf en constructiewerkplaats begon aan de Merwede in Sliedrecht. Sindsdien zijn er meer dan 1050 schepen gebouwd!
Hans (29) fietste, opgroeiend in Sliedrecht, naar de mts en daarna de hts Werktuigbouw en Scheepbouwkunde langs scheepswerven. Met ook nog eens een vader in de scheepsbouw stond zijn carrière al in de spanten voor hij goed en wel wist wat te gaan doen. Hans ontwerpt en tekent in AutoCAD, administreert en reisde voor de handtekening onder het KTK-
contract naar Willemstad. Maar als het even kan, staat hij in ketelpak op de werkvloer.
“Als een vrachtwagen het totale snijpakket staal aanlevert voor een Multi Worker, je werkt eraan mee om het vaartuig te bouwen en naartevredenheid van de klant op te leveren… Ja, dat is waar je het voor doet.”
Waar ligt jullie specialisme precies, René?
“In de rondspant: het tekenen en de maatvoering van de platen, het lassen. De bedrijven die een mooie rondspant kunnen bouwen, moet je tegenwoordig zoeken. In Sliedrecht beschikken we als het moet nog over een spantenvloer. Tegenwoordig snijden we zelf niet meer, maar ook dat moet heel nauwkeurig. Elke millimeter vervorming komt in de huid terug.”
Strak werk
“Strak werk leveren hangt van best veel factoren af. Recentelijk hebben we bijvoorbeeld tien casco’s onder Lloyds gebouwd met 4 millimeter vlakdikte. De slijpmachine blijft daarbij in de kast en het plamuur in de bus. Ons team is tien man sterk, waaronder uitstekende lassers die een lasvolgorde aanhouden waarmee ook dun plaatwerk zo strak blijft als op de tekening.”
Hebben jullie voldoende werk?
“We mopperen niet. Er ligt een opdracht voor twee Multi Workers, de loods in Sliedrecht en die in Dordrecht liggen vol met secties voor een groot baggervaartuig.”
“Voor dit KTK-project stuurden we op grond van de gevraagde specificatie een concept. Dat gaat een keer of vier voor aanpassing heen en weer. De opdrachtgever komt kijken, ziet ons werk en de platte organisatie die bouwwijzingen direct kan uitvoeren.”
“Na een half jaar kregen we de opdracht. Je bent dan altijd blij. Nooit is er veel tijd. Meestal moet je dan vol aan de bak om de leverdatum te halen.”
Ruimschoots gehaald
Schlieker vervaardigt secties voor zeer uiteenlopende vaartuigen, constructies of complete casco’s. Bij het meren van zeevaart in Rotterdam, Amsterdam, Vlissingen, en Antwerpen kun je de Schlieker-rondspant ijverig in de weer zien. Straks eveneens in Willemstad op Curaçao.
Overigens: de voorwaarden van een bollard pull van 4,5 ton en een snelheid van 8,5 knopen werden ruimschoots gehaald. De proefvaart kwam uit op 5,5 ton en 9,8 knopen. De NC-5L en NC-6L zijn mooie scheepjes!