De binnenvaart op de Elbe moet gedigitaliseerd worden om concurrentieel te blijven. Dat hebben de Duitse deelstaten Hamburg, Brandenburg en Sachsen-Anhalt afgesproken tijdens een bijeenkomst in Maagdenburg. De Elbe kan volgens de partners een ideale testomgeving zijn voor digitale innovaties in de binnenvaart.
“Digitalisering biedt kansen om de infrastructuur en het milieu te ontlasten”, zei Sebastian Putz, staatssecretaris voor verkeer in Sachsen-Anhalt. De drie deelstaten waren al in de herfst van 2015 overeengekomen om de concurrentiekracht van de binnenvaart op de Elbe te vergroten door het inzetten van moderne informatietechnologie. In een gezamenlijke studie zijn nu concrete maatregelen voor ‘Elbe 4.0’ uitgewerkt.
De onderzoekers van Hanseatic Transport Consultancy Hamburg (HTC) en het Institut für Automation und Kommunikation (ifak) noemen drie actieterreinen. Onder ‘platformoplossingen’ vallen het doorontwikkelen van RIS, het invoeren van een digitale vrachtenbeurs voor de Elbe en het vereenvoudigen van scheepsmeldingen en andere administratieve procedures.
AIS
‘Smart Connected Products’ is bedoeld voor vlootoptimalisatie: de gemiddelde leeftijd van een binnenschip in Duitsland is 48 jaar en schepen op de Elbe zijn vaak nog ouder. Ze moeten worden uitgerust met moderne technologie. Het derde actiepunt behelst het aanwijzen van een testomgeving voor (half-)autonoom varen.
De studie dient als strategische leidraad om concrete projecten van de grond te krijgen en zo de transparantie in de logistieke keten te vergroten. Een van de randvoorwaarden is dat informatie over schepen en hun positie in real time kunnen worden weergegeven. Tegen eind 2018 gaat het Duitse verkeersministerie op de Elbe en het Elbe-Seitenkanaal AIS-infrastructuur inclusief breedbandtoegang implementeren. De Elbe kan daardoor een testomgeving worden voor innovatieve technologie in de binnenvaart.
foto: SBO