Wind is gratis, waarom zou je vracht niet met zeilschepen vervoeren over zee? Dat was tien jaar geleden de gedachte van Arjen van der Veen (41), samen met Andreas Lackner (40) en Jorne Langelaan (37). De drie kenden elkaar van een reis met de bark Europa. Zij richtten in 2007 Fairtransport op, mede uit ergernis over de vervuilende containervaart.
Twee jaar later vonden de drie mannen een oude houten romp in Delft. Na tweeënhalf jaar noeste arbeid en met behulp van meer dan 200 vrijwilligers voer het schip het Helderse zeegat uit op weg naar de Klimaatconferentie in Kopenhagen. Sinds dat moment onderhoudt de duurzame rederij een handelsroute tussen het Caribisch gebied en Europa.
Zaterdag 20 mei meerde het schip, de Tres Hombres, af aan de Aambeeldkade in Amsterdam. In het ruim lagen luxe goederen zoals wijn, cacao, koffiebonen, rum en andere specialiteiten. In zijn kielzog: geen schadelijke uitstoot. Slechts de wind om te gebruiken voor het volgende schip.
Meer schepen
Inmiddels heeft Fairtransport een tweede schip in de vaart. Dat vertrekt 18 juni weer. De Nordlys is een trawler uit 1873. Het schip is één van de weinige werkelijk duurzame vrachtschepen ter wereld en het oudste nog in de vrachtvaart werkzaam zijnde schip. De Nordlys zal de Europese kust van Kopenhagen tot aan de Middellandse Zee gaan bevaren.
Plannen zijn er genoeg. Het is de bedoeling dat de vloot de komende jaren verder wordt uitgebreid met twee schepen, waaronder de Spirit of Rotterdam, een klipper van 58 meter. Met partners gaan ze een contract aan en Fairtransport zorgt voor vracht. “Wij leveren onze expertise. Het schip wordt met investeerders uit Rotterdam in Rotterdam gebouwd”, vertelt Hans van der Pluim, directeur van Fairtransport.
Eén container
Inmiddels is er rum uit de Dominicaanse republiek gelost, cacao, wijn voor Frankrijk en koffie uit Columbia. Bij Marigalante zijn de vaten rum met een ossenkar naar het strand en zwemmend aan boord gebracht.
Onder toeziend oog en met hulp van honderden mensen werd het schip met de hand gelost op de Aambeeldstraat in Amsterdam. Van der Pluim stelt: “Het is qua lading maar één container die wij vervoeren, maar het is een signaal om bewuster om te gaan met de grondstoffen die wij hebben.”
tekst en foto: Evert Bruinekool