Na een geslaagde proefvaart op 29 maart is het ms Houtland van familie Albrecht-Van de Meirssche bezig aan de eerste reizen. Martin Albrecht en zijn echtgenote zijn tevreden met hun nieuwbouw, die compleet geleverd is door Rensen-Driessen Shipbuilding en is afgebouwd bij Dolderman in Dordrecht.
Het ms Houtland is een drogeladingschip van 110 bij 11,45 meter met een capaciteit van 3.066 ton. Voor de eigenaren, Martin Albrecht en Esmeralda Van de Meirssche, is het schip wellicht de laatste grote investering in hun varende carrière. Martin leerde het vak aan boord bij zijn vader. Het varen zit de familie in het bloed: ook de twee zonen van het echtpaar Albrecht-Van de Meirssche hebben ieder hun eigen schip. De jongste zoon nam vorig jaar de vorige Houtland over van zijn ouders.
Eerste nieuwbouw
“Mijn echtgenote en ik verwachten nog maximaal tien jaar te varen en wilden graag nog één keer investeren in een jonger schip”, vertelt Martin. “We hopen dat een van onze zonen de Houtland in de toekomst overneemt.”
De nieuwbouw heeft dezelfde afmetingen als de vorige Houtland, die het echtpaar Albrecht-Van de Meirssche in 2006 kocht uit de markt. Het schip was op dat moment twee jaar oud.
Omdat er vorig jaar geen jonger schip in de markt te vinden was dat aan hun wensen voldeed, besloten Martin en Esmeralda een nieuwbouw te bestellen. Dat hadden ze nooit eerder gedaan.
“Wij hadden positieve verhalen gehoord over Rensen-Driessen Shipbuilding. Eind 2015 hebben we tussen de feestdagen door de eerste gesprekken gevoerd. Is het niet geweldig dat wij al na vijftien maanden varen?”
Zowel de samenwerking met Rensen-Driessen Shipbuilding als de afbouw bij Dolderman is volgens Martin in goede harmonie verlopen. “Als we opnieuw voor de keuze stonden, zouden we het exact op dezelfde manier doen.”
België en Duitsland
Nadat het echtpaar in september 2016 aan de wal was gegaan, startte in december 2016 de afbouw bij Dolderman. “Een fijn afbouwbedrijf, dat goede begeleiding biedt en dicht bij de binnenstad gelegen is.”
“Scheepsinterieur Willemsen heeft de woning volledig volgens de smaak van Esmeralda ingericht en een hoge kwaliteit afgeleverd. Electro Marine Support verzorgde de elektriciteit.”
De eerste reizen van de nieuwe Houtland zijn goed verlopen. “Het schip voldoet compleet aan onze wensen. Het is wat nieuwer dan het vorige, en aan boord is het zeer rustig.”
De naam Houtland verwijst volgens Martin naar een gebied in West-Vlaanderen. “Mijn vader kocht ooit een schip dat Houtland heette en die naam hebben we altijd behouden.”
Het ms Houtland vaart in België en Duitsland voor De Grave-Antverpia en Beka Imperial. Beide bedrijven zijn onderdeel van de Imperial Group.
op woensdag 3 juni 2020 heb ik de Houtland rechtsomkeer zien maken in de zwaaikom op de schelde in Spiere om terug het sas binnen te varen Wat een stuurmanskunst !!!
En wat een prachtig schip