Medio juli 2016 werd de voor de Belgische families Coupé en ’t Kindt gebouwde duwboot Cygnus door scheepswerf Shipcon in Dodewaard opgeleverd. Een paar dagen later, op 20 juli van dat jaar, werd het faillissement uitgesproken over Shipcon. Dat was ook pech voor Gaston Pius (foto) die namens de zes personen tellende maatschap Nautica eenzelfde duwboot als de Cygnus bij de scheepswerf in Dodewaard had besteld.
Van die duwboot stond het voor circa 80 procent afgebouwde casco nog in de hal met daarnaast de woning. Dankzij de welwillende medewerking van diverse onderaannemers en advocaat Marius van Dam van het kantoor Van Dam & Kruidenier Advocaten uit Capelle aan den IJssel, kon de turnkey afbouw vervolgd worden bij De Gerlien van Tiem.
Voor die keuze waren twee goede redenen: de scheepswerf uit Druten had voor de familie Pius en maatschap eerder tot volle tevredenheid de tankers Artega (2010) en Banco (2011) afgebouwd en bovendien ligt de werf gunstig gelegen ten opzichte van Shipcon, namelijk aan de andere kant van de Waal.
Meer stuwkracht
De eerder opgeleverde Cygnus was een van de eerste dieselelektrische duwboten in Europa. De Narwal daarentegen heeft een traditionele dieselaandrijving. Gaston Pius legt uit: “De Cygnus doet specifiek containerwerk op het Albertkanaal en heeft daar minder vermogen nodig. De Narwal wordt ingezet in het ARA-gebied en met twee bakken in de Rijnvaart: lange afstanden die nou eenmaal meer stuwkracht vereisen.”
“We vervoeren voornamelijk met onze eigen vrachtbakken bulk, waarmee we zelfs bij een lage waterstand Duisburg kunnen bereiken, en daarnaast desgewenst ook containers. De Narwal is een modernisering van onze vloot en neemt de plaats in van de Orca. Deze duwboot hebben we verkocht aan een Oost-Europees bedrijf en doet nu zijn werk op de Donau.”
De administratieve route gaat in België duidelijk niet altijd langs de kortste weg. Om in het bezit te komen van de benodigde certificaten moest Gaston Pius (van oorsprong afkomstig uit Wallonië) niet naar de ‘Rijncommissie’ in Antwerpen maar naar Luik.
Succesvolle binnenvaartfamilies
De Narwal, genoemd naar de arctische tandwalvis die zich voornamelijk voedt met inktvissen, heeft een afmeting van 18,75 x 11 meter en is eigendom van Nautica. Deze maatschap bestaat uit Gaston Pius en zijn echtgenote Josiane Geffens en hun dochter Sandy en haar echtgenoot Stefan Coupé en dochter Sheila met echtgenoot Franky Willems.
De succesvolle binnenvaartfamilies hebben met de bouw van de Narwal de nodige aandacht voor het milieu. Door de toepassing van schonere motoren in vrachtwagens is de uitstoot van NOx in het wegvervoer aanzienlijk verminderd. Gaston Pius zegt daarover: “We willen ons op dat gebied niet voorbij laten steken door het wegvervoer. We hebben de twee Caterpillars C32 van 1217 pk/895 kW laten voorzien van SCR-ureumkatalysatoren en roet-/fijnstoffilters. Daardoor voldoen we ruimschoots aan de huidige emissienormen – die steeds zwaarder worden – en aan de normen die vanaf 2025 gaan gelden op de Tweede Maasvlakte.”
Manoeuvreerbaarheid
Daarnaast is door De Gerlien van Tiem veel aandacht besteed aan de geluidsisolatie. “In de woningen zijn op de wanden bijvoorbeeld kleine aluminium plaatjes bevestigd en pas daarna volgde het isolatiemateriaal. Door de aanzienlijke geluidsvermindering is de Narwal ook volledig geschikt voor continuvaart”, concludeert Gaston Pius.
Narwallen zijn snelle en behendige dieren, die voor een goede manoeuvreerbaarheid geen Veth L- of Z-Drives nodig hebben. Dat geldt echter niet voor duwboten. Daarom werden voor deze Narwal bij Veth Propulsion twee Veth Z-Drives, type VZ-900 roerpropellers met een schroefdiameter van 1,60 Mt besteld. Die zijn uitermate geschikt voor een duwboot met weinig diepgang en 360 graden manoeuvreerbaar.
Tegen al deze technische kwaliteiten kan geen monodon monoceros (narwal) op.