De stroom klachten over “een ware klopjacht op binnenvaartschippers” blijft doorgaan, meldt de ASV. Om het grote aantal controles en de hoge boetes te stoppen startte de schippersvereniging 16 maart een petitie. Binnen 24 uur was die al bijna 900 keer ondertekend.
Woensdag 15 maart heeft de ASV de kwestie opnieuw aan de orde gebracht tijdens overleg bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), maar zonder resultaat. Daarom vindt het ASV-bestuur het nu noodzakelijk dat de binnenvaart haar stem laat horen om duidelijk te maken dat het boetebeleid zo snel mogelijk anders moet.
“Sinds de boetes zijn verhoogd (tot wel vertienvoudigd) lijkt het bijzonder lucratief om voor de kleinste overtredingen boetes van vele duizenden euro’s op te leggen”, klaagt de ASV. En dat “bij schippers uit de particuliere binnenvaart die, zoals men weet, al jarenlang beneden kostprijs vervoeren.”
Goudmijntje
Alle handhavende instanties hebben het volgens de ASV op de binnenvaartondernemers voorzien: politie, Koninklijke Marechaussee, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam, Haven Amsterdam en de ILT. De vereniging spreekt van “een goudmijntje voor de Nederlandse schatkist”.
“Zelfs voor de kleinste vergrijpen – die noch economisch voordeel opleveren noch de veiligheid aantasten – worden enorme boetes geheven, omdat dat zo is vastgelegd.
De ASV krijgt via Facebook, per mail en telefoon veel klachten van schippers. Die ervaren het boetebeleid als onredelijk en onaanvaardbaar.
Petitie
Vandaar de petitie. Die moet minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu duidelijk maken hoe groot de “betrokkenheid en zorg” is. “Een petitie is een erkend middel om duidelijk te maken dat burgers vraagtekens zetten bij een bepaald beleid en duidelijk maken hoe zij het dan wel willen.”
In de petitie staat onder meer dat de binnenvaart te lijden heeft onder een onevenredig grote controledruk en dat extreem hoge, gefixeerde boetes worden opgelegd voor relatief kleine vergrijpen. Ook de drempel om bezwaar te maken is te hoog en de instantie waar schippers bezwaar kunnen maken tegen een boete is volgens de ondertekenaars niet onafhankelijk, namelijk ILT.
De petitie vraagt onder andere het aantal controles te verminderen en de hoogte van de boetes proportioneel te maken (in verhouding tot het behaalde economische voordeel of de mate waarin de veiligheid in gevaar is gebracht) en een verbod om schepen via AIS op te sporen voor controles.