De goederenstromen tussen de zeehavens in Noord- en Oost-Duitsland en Noordrijn-Westfalen (NRW) gaan de komende jaren verder groeien. Om dit te kunnen bolwerken, gaan de verkeersministers van de Duitse kuststaten nauwer samenwerken met hun collega in NRW. Ze hebben een alliantie in het leven geroepen en trekken samen op richting Brussel en Berlijn.
De actuele Duitse vervoersprognose laat zien dat het achterlandvervoer van de Oostzeehavens richting NRW de komende dertien jaar met één miljoen ton stijgt. Dat van de Duitse Noordzeehavens groeit zelfs met tien miljoen ton. De deelstaten Hamburg, Nedersaksen, Bremen, Mecklenburg-Vorpommern, Schleswig-Holstein en NRW beschouwen het dan ook als een gezamenlijk belang om de vervoersketen te versterken.
Tijdens een bijeenkomst van de verkeersministers wees NRW-verkeersminister Michael Groschek op de zwakke overslagontwikkeling in Rotterdam. Hij riep zijn collega’s op deze kans te benutten. NRW heeft volgens Groschek alles in huis om een logistieke draaischijf te worden. Op voorwaarde dat de infrastructuur in Duitsland – vooral het wegennet, maar ook het spoor en de vaarwegen – verder wordt uitgebouwd. Vooral het spoorvervoer blijft volgens Groschek achter bij de verwachtingen.
Sneller plannen
Christian Pegel, verkeersminister in Mecklenburg-Vorpommern vindt het tijd om samen met de bondsregering een transportnet te definiëren waarbinnen planprocedures versneld kunnen plaatsvinden. Veel grote infrastructuurprojecten in Duitsland duren te lang omdat de wet ruime mogelijkheden biedt tot inspraak en het neerleggen van klacht. “Daarmee leggen we onszelf aan de ketting”, zei Pegel. De Hamburgse senator voor verkeer Frank Horch benadrukte in deze context dat de verdieping van de Elbe in Hamburg er hoe dan ook komt. “De rechters hebben 90 procent van onze plannen goedgekeurd. De punten die nog open zijn, gaan we snel oplossen.”
Eind maart gaan de verkeersministers gezamenlijk naar Berlijn om de versnelling van planprocedures te agenderen. Ook in Brussel gaan ze samen optrekken om hun belangen op de kaart te zetten.