Door de aansluiting van de haven van Maagdenburg op de laagwatersluis, en daarmee op het Mittellandkanaal, is de haven straks niet meer afhankelijk van de waterstand op de Elbe. De Duitse overheid, de deelstaat Saksen-Anhalt en de stad Maagdenburg investeren 40 miljoen in het project. De uitvoering begint volgend jaar.
Het geld komt uit een fonds voor regionale economische ontwikkeling. Armin Willingmann, minister van Economische Zaken in Saksen-Anhalt, kwam de cheque deze week in Maagdenburg overhandigen. Hij werd begeleid door de directeur van de Investeringsbank Manfred Maas.
Terugverdienen
Willingmann noemde de investering een mijlpaal voor de haven die zich dubbel en dwars gaat terugverdienen: “Hiermee worden bedrijven in de regio gestimuleerd om voor hun goederentransport meer gebruik te maken van de waterweg.”
Het project zal ook nieuwe bedrijven naar de haven trekken, verwacht de minister. Die kunnen voor de realisatie van hun plannen gebruikmaken van diverse steunmaatregelen door de Investeringsbank, aldus Maas. Die sprak van een win-win-situatie voor de stad, de deelstaat en het bedrijfsleven.
Maagdenburgs burgemeester Lutz Trümper benadrukte de rol van de haven voor de economische ontwikkeling van zijn stad. Havendirecteur Karl-Heinz Ehrhardt ziet de toekomst van de haven als logistieke draaischijf in Midden-Duitsland geborgd. De haven is klaar voor de toekomst, aldus Ehrhardt.
Meer overslag
De bouw van nieuwe aansluiting gaat volgend jaar van start en zal begin 2020 klaar zijn. Er komen een nieuwe dam en kades; een scheidingswand wordt verwijderd. De oever wordt gesaneerd en de bodem van het havendok rechtgetrokken.
Havendirecteur Ehrhardt verwacht dat na voltooiing van de werkzaamheden de overslag met 10 procent zal stijgen. In Maagdenburg is in 2015 ruim 4 miljoen ton overgeslagen van het water naar de weg en ongeveer 1 miljoen van het water naar het spoor. De cijfers voor 2016 zijn nog niet bekend.
Door de ligging aan het Wasserstraßenkreuz kan lading bij laagwater op de Elbe vanuit Maagdenburg via het Mittellandkanaal of het Elbe-Havel-kanaal worden vervoerd. Maagdenburg is een belangrijke achterlandhaven van Hamburg.