Martijn van Helvert vraagt een spoeddebat aan met minister Schultz van Haegen over de stuw bij Grave. De CDA’er, binnenvaartwoordvoerder in de Tweede Kamer, heeft nog geen antwoord gekregen op zijn eerdere vragen en vindt dat het te lang duurt voordat de problemen opgelost zijn.
Ook moet er volgens hem een einde komen aan de onduidelijkheid voor verladers. De vragen van veel Limburgse bedrijven worden niet beantwoord.
De stremming door de kapotte stuw bij Grave kost verladers en ontvangers in Limburg minstens 2,5 miljoen euro per week. Dat stelde werkgeversorganisatie LWV op basis van een enquête onder haar leden. De bedrijven willen een compensatieregeling van het rijk.
Barge Terminal Born laat vandaag in reactie op een tweet van Van Helvert weten dat de schade daar alleen al richting de 300.000 euro loopt. “Afgezien van een gemis in omzet en een dip in het vertrouwen van de binnenvaart.”
Op zijn Facebook-pagina (foto boven) stelt Van Helvert alvast een aantal prangende vragen:
Hoe heeft het kunnen gebeuren?
Wanneer is de oplossing op korte termijn gereed?
Hoe lossen we het op lange termijn op?
Hoe voorkomen we dit in de toekomst?
Hoe gaat het met schade voor privé personen?
Hoe gaat het met schade voor bedrijven?
Hoe gaat het met schade op de lange termijn?
Waarom heeft RWS geen info-loket geopend?
Onderzoek
Over het onderzoek naar het ongeluk met de tanker Maria Valentine en de nasleep is nog veel onduidelijk. De Onderzoeksraad voor Veiligheid is nog niet in actie gekomen. Rijkswaterstaat en de betrokken Veiligheidsregio’s en gemeentes hebben aangegeven dat ze zelf een onderzoek laten doen door een extern bureau.
De politie liet begin deze week weten dat de Slowaakse schipper ten tijde van de aanvaring niet had gedronken. Inmiddels is wel bekend geworden dat dezelfde man op 22 oktober met de Maria Valentine het stuurhuis kapot voer tegen de Sterkader Brücke in Oberhausen. De oorzaak toen was een storing in het hydraulisch systeem van het stuurhuis.