Al dagen heeft Isa Mastenbroek zich met spanning voorbereid om de boot van haar ouders te dopen. De tekst moet er in één keer uit, en de fles meteen aan scherven! Het publiek stroomt op 9 december toe in Hardinxveld-Giessendam. De Shoalbuster 2709 blinkt van ijver. Waardering voor de kwaliteit klinkt in vele accenten Engels, zelfs uit de richting van Kazachstan. De Damen-family, klanten en gasten zijn opnieuw bijeen! Isa Mastenbroek (13) schittert in haar mooiste outfit en pakt het lint: “Ik doop u, Isa, en wens u goede vaart voor bemanning en schip.” Ze wordt omhelsd, krijgt een 10 en donderend applaus.
Traantje
Er wordt bij zo’n oplevering weleens een traantje weggepinkt. De directeur van V.O.F. Sleepboot ISA, Willem-Harm Mastenbroek (39 en telg uit een varensfamilie), leerde het klappen van de zweep in dienst van Jack Doodewaard. Hij begon een kleine tien jaar terug ook een Isa, met Rinus Hubregtse uit Scharendijke als compagnon. Nu hij er alleen voor staat zegt hij dat dit mogelijk is geworden door zijn hulp. Want in het leven en de branche heb je de wind niet altijd in de rug; voor zo’n Shoalbuster is durf nodig.
Als zoon Levi later nog publiekelijk meldt dat zijn vader in slechte tijden niets laat merken, nooit opgeeft en dat hij daardoor megatrots op hem is, is de emotie bij Willem-Harm en Miranda, en de rest van de familie Mastenbroek vanzelfsprekend.
Zichtbare ambitie
De boeiing en de flying bridge hebben een wijnrood signaal. Eveneens gebruikelijk bij de familie Mastenbroek is de thuishaven: Wijk Bij Duurstede. Er is een zichtbare ambitie om het mooi te maken. “De jongens hebben daar lol in en zelf weet ik uit ervaring dat als het eenmaal glad is, ermee werken een plezier is”, volgens Willem-Harm. “We hebben een prima eigen crew; ze zijn reeds acht, zes en drie jaar aan boord. Daarnaast zijn er twee van CSC crewing. Allemaal blijvers!”
We zijn voor het interview met Willem-Harm Mastenbroek en Damen Hardinxveld-directeur Jos van Woerkum in het vroegere woonhuis van de familie Damen dat tegenwoordig als kantoor in gebruik is. “Waar we nu zitten, was de slaapkamer van Kommer Damen”, vertelt Van Woerkum. Waarschijnlijk is hier de droom ontstaan voor gestandaardiseerde schepen op voorraad met een snelle levertijd en tegen concurrerende prijzen.
Hoe is het in de scheepsbouw?
“In ons segment is de tijd van alles oprapen voorbij. We weten allemaal dat het in de offshore business zorgelijk is op het moment. Ook onze klanten hebben het nu moelijker waardoor wij hard moeten knokken voor iedere opdracht.
Het flexibel zijn, snel kunnen reageren en willen bukken voor iedere kans op een veranderde markt, levert ons gelukkig nog voldoende werk op waardoor we een redelijk gevulde orderportefeuille hebben.”
Welke criteria heeft een koper in deze tijd?
“Een koper is doorgaans goed geïnformeerd en weet precies wat hij wil. Een snelle levering met custom build wensen wordt bijna altijd gevraagd. Met onze schepen op voorraad kunnen wij daaraan voldoen. Een schip reeds in aanbouw, zoals deze Isa, kunnen we overeenkomstig de specifieke equipmentwensen van de eigenaar in een maand leveren.
Constructief was Willem-Harm makkelijk, hij kent de werkeigenschappen van een Shoalbuster. Maar in equipment en nautische uitvoering veranderde hij onze voorraad-Shoalbuster 2709 naar zijn eigen wens.”
Hoe weet je welke type de markt verlangt?
“Visie op de toekomst en feeling houden met de markt en goed luisteren naar klanten. Ook nooit appels met peren vergelijken want equipment kan erg verschillend zijn in uitvoering en in prijs.”
Harm-Jan, worden kwaliteit en vakkennis in debranche beloond?
“Soms, maar meestal is het teleurstellend als je met goed materiaal komt en een bemanning hebt die weet hoe een karwei aan te pakken en er dan niet meer waardering in zit.”
Waarom wilde je een dubbel ECDIS-systeem?
“Het voordeel is dat het kaarten overbodig maakt en je nooit meer tijd verliest om ze bij te werken. Dat geeft rust!”
“Op deze boot zit alles waar een opdrachtgever blij mee is. Zoals een moon pool.”
Waar is de vorige Isa gebleven?
“Die hebben we aan een bekende Noor, actief in de survey in de zalmkwekerij, verkocht.”
Waar zijn jullie als bemanning sterk in?
“We zijn veelzijdig. Nee zeggen is nooit een optie.”
Ben je tevreden met de Isa?
“Erg. We mogen dit doen. Het is een gevraagd schip, blijft waardevast en is een type dat wereldwijd in het bestand van aannemers voorkomt. Je loopt weg, kijkt achterom en je bent trots!”
Techniek
ISA heeft als afmetingen 27 x 9,10 x 3,60 meter, is onder LRS-register gebouwd met classificatie I* Hull – Mach Tug unrestricted service AUT-UMS. Twee 3512C-Caterpillars leveren in totaal 2238 bkW (3.000 pk bij 1.600 toeren) en zette tijdens de proefvaart 41,3 bollard pull op de klok. De motoren draaiden hierbij op 93 procent belasting, aldus Willem Harm.
De nozzles dragen het Damen Optima-label. Veth Propulsion leverde de boeg-tunnelthruster. Twee Cats C-4.4 TA zorgen voor spanning aan boord. De Isa is uitgerust met een enorme HS Marine-kraan (AKC 185/18,5 E4 – 5,5 ton op 18,50 meter. De anchor-handling/towing winch trekt 50 ton. De houdkracht meet 125 ton. Als leverancier van communicatie- en navigatiesystemen tekent Alphatron.