- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsVlaanderen wacht nog met ‘meten aan de pijp’

Vlaanderen wacht nog met ‘meten aan de pijp’

- Advertentie -

Delen

Vlaanderen gaat nog niet aan de slag met projecten om ‘meten aan de pijp’ mogelijk te maken. Er zijn door Waterwegen en Zeekanaal NV en nv De Scheepvaart ook nog geen emissiemetingen uitgevoerd of geïnitieerd aan boord van binnenvaartschepen. Dat antwoordt minister Ben Weyts (foto) van Mobiliteit op vragen van Bert Maertens.

De parlementariër van N-VA wilde weten of Vlaanderen vergelijkbare initiatieven onderneemt als in Nederland. Daar sloten de brancheorganisaties, bedrijven en onderzoeksinstituten vorig jaar een Green Deal met de rijksoverheid. De Green Deal Continue On-Board Analyse en Diagnose emissies binnenvaart (COBALD) is bedoeld om instrumenten te ontwikkelen om aan boord van binnenvaartschepen emissies te meten. Daarmee kan dan worden aangetoond dat de schepen in de praktijk nog veel schoner zijn tot nu toe wordt aangenomen, zo is de opzet.

 

Vergroenen

Weyts stelt dat de Vlaamse overheid de binnenvaart steunt vanwege haar milieuvoordelen. “De Vlaamse overheid voert een actief beleid ter verbetering van de luchtkwaliteit. Ook het vergroenen van de binnenvaart, welke gekend staat als een duurzame modus, past binnen dit kader en wordt actief ondersteund.”

Als voorbeelden noemt hij de subsidiemaatregelen ter vergroening van de binnenvaar, de projectaanvraag voor de aanstelling van een vergroeningsconsulent, onderzoek naar het onbemand varen en ondersteuning van “nieuwe logistieke concepten zoals Watertruck+”.

 

Certificaten

Emissiemeting aan boord van schepen kan bijdragen aan inzichten over emissies, maar dient ook in het breder kader van vergroening te worden bekeken, en niet als een losstaand element, vindt Weyts. Hij verwacht dat in de toekomst meer schepen zullen worden uitgerust met nabehandelingstechnieken.

“Om de emissieperformantie van deze uitgeruste schepen te kunnen vaststellen tegen een betaalbare prijs, dienen passende en eenvoudige certificatietesten voor toepassing aan boord te worden ontwikkeld. Op die manier wordt er niet alleen gemeten, maar zal de binnenvaartondernemer ook een internationaal erkend certificaat in handen hebben dat de milieuperformantie van zijn motor aantoont.”

Ook voor andere technieken en nieuwe motoren worden dergelijke certificatieprocedures momenteel onderzocht, aldus de minister. Dat gebeurt binnen het Europees project Prominent. “Op basis van de conclusies hieruit zal het aspect ‘Meten aan de pijp’ verder geëvalueerd en geïmplementeerd worden.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -