Bedrijven die hebben meegeholpen bij de realisatie van de EcoCoaster Mirva VG zeggen daar maar wat trots op te zijn. De Mirva VG voltooide vorige week zijn proefvaarten en is het zusterschip van de Eeva VG, die twee maanden terug al in de vaart kwam. Ook dit schip is gebouwd door Royal Bodewes in opdracht van VG-Shipping, onderdeel van de Finse Meriaura Group.
De kennis voor de bouw van de Eeva VG en de Mirva VG haalde Royal Bodewes in huis door nauw samen te werken met toeleveranciers. Projectleider Robert-Jan Steenbergen noemt dat ook de enige manier waarop de bouw van A tot Z gedaan kon worden. “Aan ons als werf was het de taak om alles te regisseren en te zorgen dat toeleveranciers de kennis met elkaar wilden delen. Samen is er bijzonder veel tijd in gestoken. Dat was het alles meer dan waard. Makkelijk was het echter zeker niet.”
“Voor onze uitstraling en ervaring zelf is dit ook een enorme boost. We hebben enorm veel kennis vergaard. Net als de Eeva VG is de Mirva VG een paradepaardje van wat mogelijk is op een conventioneel droogladingschip. Dit soort opdrachten maakt ons voor de markt nog aantrekkelijker.”
De Binnenvaartkrant polste reacties bij Reikon, Econosto, Veth Propulsion en Koedood Dieselservice. Zij hielpen, samen met andere bedrijven, als toeleverancier mee aan de realisatie van de Mirva VG.
Reikon
Reikon leverde Azcue Pumps en Headway OceanGuard BWMS. Waarbij de eerste pompen zijn voor de machinekamer van zeegaande schepen. De Noord-Spaanse fabrikant Azcue beschikt over een eigen gieterij en een modern en geautomatiseerd machinepark.
Het ballastwatermanagementsysteem OceanGuard van de Chinese fabrikant Headway Technologies wordt door Reikon exclusief geleverd aan de Nederlandse scheepsnieuwbouw. Het systeem maakt gebruik van de meest effectieve technologie van geavanceerde oxidatie door middel van elektrokatalyse, AEOP (Advanced Electrocatalysis Oxidation Process). Het proces van elektrokatalyse heeft een zeer laag stroomverbruik en werkt zonder energieverslindende UV-lampen.
“Gezien de scherpe concurrentie op beide producten is het altijd bijzonder om te mogen leveren. Voor BWMS maakt het speciaal dat de keuze op Reikon is gevallen, gezien de enorme hoeveelheid fabrikanten”, zegt Guido Boiloie, accountmanager bij Reikon.
Econosto
Econosto was als specialist op het gebied van afsluiters en instrumentatiecomponenten benaderd om een bijdrage te leveren. “Wij zijn specialist op het gebied van dergelijke hoogwaardige producten”, zegt marketing- en communicatiemanager Errol Israel van Econosto.
Het bedrijf is dan ook een innovatief technisch adviesbureau voor economische stoomproductie tot een internationale dienstverlener met klantgerichte totaaloplossingen op het gebied van stromingstechniek. Israel: “We hebben al veel prestigieuze projecten mogen doen. Zoals meehelpen bij de waterkering in Nederland en dus ook bij de realisatie van de Mirva VG. Op dergelijke projecten ben je als bedrijf wel trots. Wat ons vooral onderscheidt, is de meerwaarde die wij bieden en de adviesfunctie daarin.”
Koedood
Sales manager Gertjan de Gelder van Koedood Dieselservice is net als zijn collega’s trots om producten te hebben mogen leveren. “Het is altijd bijzonder om te mogen leveren. Dat geldt voor elk schip.”
De specialist in motorenrevisie, verkoop, inbouw, service van scheepsdieselmotoren en verkoper van motorenonderdelen van diverse merken leverde twee generatorsets van het type S6R2 van elk 760 kVA. Dat zijn op maat gemaakte generatoren en geschikt voor 24-uur continuvaart.
Veth Propulsion
Veth Propulsion leverde een motor. Dat was de SISU Diesel 74 DTAG (140 kW/1500 rpm). Dat betreft een betrouwbare motor met een langere levensduur. Net als de collega’s zegt ook Veth Propulsion vereerd te zijn om te helpen mogen meewerken aan de EcoCoaster Mirva VG.
tekst: Jitze Hooghiemstra