In Bazel kan de planprocedure voor de trimodale terminal Gateway Basel Nord van start. Alle noodzakelijke documenten zijn ingediend.
Gateway Basel Nord is een project van SBB Cargo, Contargo en Hupac in samenwerking met de haven van Bazel. De containerterminal voor de overslag naar en van vrachtwagens, treinen en binnenschepen wordt gebouwd op een voormalig rangeerstation van SBB Cargo in Weil am Rhein.
De eerste bouwfase voorziet alleen in bimodale overslag tussen spoor en weg en heeft een capaciteit van 140.000 TEU. Die wordt in een tweede stap verder uitgebouwd naar 210.000 TEU.
De kosten voor de eerste fase worden geraamd op 73 miljoen Zwitserse frank. De projectpartners hopen op een staatsbijdrage van 80 procent. De terminal zou in 2019 in bedrijf moeten gaan.
Binnenvaartaansluiting
Daarna is ook de aanleg van een nieuw havenbekken gepland, om de terminal te ontsluiten voor de Rijnvaart. Hierdoor kan de capaciteit in 2030 worden verhoogd naar 390.0000 TEU. De kosten voor deze uitbreiding fase bedragen 111 miljoen Zwitserse frank. De helft daarvan wordt van de Zwitserse overheid verwacht.
Op de terminal wil men Zwitserse import- en exportcontainers bundelen en op het spoor zetten voor de verdere distributie naar het Zwitserse binnenland. De haven van Bazel verwacht dat de containervolumes de komende vijftien jaar verdubbelen.
foto: Gateway Basel Nord