- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBlueco biedt sleutel tot brandstofbesparing

Blueco biedt sleutel tot brandstofbesparing

- Advertentie -

Delen

Meten is weten, én de sleutel tot zuiniger en schoner varen. Dat is de gedachte achter Konnexus, het door Blueco Benelux ontwikkelde systeem voor Online On Board Monitoring. Na een serie geslaagde praktijktests is Konnexus vanaf nu verkrijgbaar voor de beroepsvaart. Het binnenvaartschip Frisian Hopper vaart er inmiddels bijna een half jaar mee. Schipper-eigenaar Robert Jorritsma is er zeer tevreden over, mede door de brandstofbesparing van 10 tot 15 procent. “Ik kan nu exact zien wat het actuele verbruik is en kan daar m’n snelheid of toerental op aanpassen.”

Konnexus is een modulair opgebouwd Operating Data Managementsysteem (ODM). Het verschaft scheepseigenaren real time en historische informatie over het verbruik en de uitstoot van hun voorstuwingsmotor(en). Met die kennis kunnen ze het optimale toerental en zuinigste vaarsnelheid bepalen.

 

Zuiniger varen

De basismodule is die voor brandstofmonitoring. Zo één is in het najaar van 2015 samen met een brandstofflowmeter op de Frisian Hopper geïnstalleerd. Robert Jorritsma vertelt waarom: “We hebben een 15  jaar oude Caterpillar 3406. Die is mechanisch; geen software en dus ook geen informatie over. Ik kon alleen op het toerental varen.”

Met de Konnexus beschikt Jorritsma nu over het actuele verbruik tijdens de reis. Onder meer het aantal liters per uur, het aantal grammen per tonkilometer, gerelateerd aan de snelheid en het toerental. Hij past zijn vaarsnelheid daarop aan, zodat het verbruik zo gunstig mogelijk is. “Afhankelijk van het vaarschema natuurlijk. Als we haast hebben, zullen we toch sneller moeten varen om op tijd op de terminal aan te komen. Maar als het kan, kies ik de snelheid die het voordeligst is.” De 63 meter lange Frisian Hopper vaart vast met containers tussen Rotterdam en Waalwijk.

Jorritsma is enthousiast over de resultaten: de besparing is minimaal 10 procent. “Als ik echt de hele reis zo zuinig mogelijk kan varen, is het nog meer. Dan zakken we van de 10 kuub die we vroeger per dag verbruikten naar de 8,5 kuub. Dan heb je het over 15 procent. Zelfs met de lage gasolieprijs is dat beslist interessant. Laat staan als die prijs weer stijgt naar 700 euro per kuub.”

 

Inzicht

De gegevens worden online opgeslagen. Daarmee geeft Blueco schippers de mogelijkheid rapportages te maken van hun verbruik en uitstoot en de gegevens te analyseren. Dat kan per uur, per reis maar ook over langere periodes. Die informatie geeft inzicht en is van waarde voor henzelf – door verschillende reizen op eenzelfde traject te vergelijken bijvoorbeeld – maar ook voor opdrachtgevers en verladers.

Dat merkt Jorritsma. Voor zijn opdrachtgever, ROC Waalwijk, is het sowieso belangrijk want die betaalt de gasolie voor de Frisian Hopper. “Maar ook verladers willen het weten. Die zijn zelf met hun CO2-uitstoot en ecologische footprint bezig en verlangen ook dat hun vervoerders daar transparant in zijn en hun best doen om duurzamer te werken.”

 

‘Meten aan de pijp’

De Frisian Hopper is nu nog alleen voorzien van de Konnexus-module voor brandstofmonitoring. Maar het systeem kan eenvoudig worden uitgebreid. Een andere optie is bijvoorbeeld de module voor emissiemonitoring. Daarmee wordt de uitstoot van CO, CO2, NOx continu gemeten. Dat maakt  inzichtelijk hoe schoon of vervuilend een motor werkelijk is.

In de binnenvaart groeit de wens om te kunnen ‘meten aan de pijp’; het geeft een eerlijk en realistisch beeld. Nu moet men het nog doen met generieke cijfers. Meten aan de pijp doet recht aan degenen die zo zuinig en schoon mogelijk varen, of dat nu is door rekening te houden met het toerental (en de optimale verbranding) of door extra investeringen in een katalysator en/of roetfilter.

 

Vergroening

Met het Operating Data Managamentsysteem van Konnexus maakt Blueco Benelux dat mogelijk. Het in Hilversum gevestigde bedrijf (onderdeel van de internationale Blueco Group) krijgt veel vragen uit de markt. Er zijn inmiddels tientallen bestellingen geplaatst.

“Individueel kunnen binnenvaartondernemers er hun voordeel mee doen: brandstof besparen en een gunstiger carbon footprint behalen”, zegt Stefan Spaas. De directeur van Blueco Benelux ziet ook kansen voor de sector als geheel: “Met dit systeem kan de binnenvaart laten zien dat de sector serieus werk maakt van vergroening. Zo kan de binnenvaart invloed uitoefenen op toekomstige regelgeving voor emissies en ervoor zorgen dat die normen realistisch en werkbaar zijn.”

 

foto: Jorritsma Scheepvaart

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -