Platina is het uitvoeringsprogramma van Naiades, het ambitieuze project van de Europese Commissie om vervoer over water te stimuleren. Platina I startte in 2008 en vrijdag 5 februari 2016 was de afsluitende bijeenkomst van Platina II in het auditorium van het Scheepvaart & Transport College (STC) in Rotterdam. Namens de Europese Commissie leidde Dimitros Theologitis (foto) Platina I en II. Hij gaf op de bijeenkomst een duidelijke hint aan de binnenvaart om onmiddellijk de lobby op te tuigen voor een Platina III programma, dat in 2018 zou kunnen starten. Het project heeft 11 miljoen euro gekost.
Naiades is als naam voor het project gebruikt, omdat Naiades in de Griekse mythologie zoetwaternymphen zijn. “Platina is als een lieve fee, die de implementatie van Naiades heeft ondersteund op het gebied van infrastructuur, IT, onderzoek en ontwikkeling, marktontwikkeling, River Information Services en human resources”, aldus Dimitros Theologitis. Sprekend over de resultaten van Platina II noemde hij een getal van 23, hoewel tijdens de bijeenkomst ‘slechts’ 6 mensen een presentatie gaven van die resultaten.
(Lees in De Binnenvaartkrant van 16 februari een verslag van deze presentaties.)
400 miljoen
De twee parallelsessies in het tweede deel van het Platina-afsluitende symposium bij het STC betroffen enerzijds infrastructuur en nieuwe markten en anderzijds banen en vaardigheden, innovatie en de vloot.
Tijdens die tweede sessie spitste de discussie over innovatie zich toe op de financiering ervan. Vergroening is (nog steeds) een belangrijke innovatie, maar wie gaat dat financieren?
Voor nieuwe schepen zijn de eisen duidelijk opgeschroefd waar het vervuiling aangaat, maar hoe kan de bestaande vloot ook schoner worden gemaakt? Er werd vanuit de zaal gesuggereerd om het Reservefonds aan te spreken, het inmiddels beruchte ‘potje’ dat in Brussel voor de binnenvaart is gereserveerd, met restgeld van de sloopregeling. Dat zou echter nog amper 30 miljoen euro betreffen, en dat zou verre van genoeg zijn voor een totale vlootvergroening.
Gert Mensink van het ministerie van Infrastructuur & Milieu legde uit dat al is berekend dat het 400 miljoen kost om alle bestaande schepen boven 85 meter aan te passen, waardoor een 80% vermindering van de uitstoot van SOx en fijnstof zou kunnen worden gerealiseerd. Dimitros Theologitis relativeerde dat bedrag in verhouding tot het enorme miljardenbudget dat alleen al in infrastructuur wordt gestoken. Het is zijn indruk dat de binnenvaart moeite heeft met het toucheren van de voordelen die de hulpprogramma’s in ‘Brussel’ bieden.
Veel potentieel
De workshop over infrastructuur leverde op dat de binnenvaart vooral baat heeft bij betrouwbare infrastructuur, waarbij ‘infrastructuur’ breed moet worden gezien, inclusief de terminals en bijvoorbeeld de spoorverbindingen. Voor wat de uitbreiding van de markt betreft, is er nog veel potentieel, waarbij niet alleen op de grote verladers moet worden gefocust, maar ook op de (vele) kleinere en op de salesmanagers en de logistieke inkoopmanagers. En de continentale markt biedt grote mogelijkheden. Dat was ’s morgens ook al aan de orde gekomen tijdens de presentatie van Paul Lambrechts van Promotie Binnenvaart Vlaanderen.