Na bijna 50 jaar sluit de ECT Home Terminal zijn poorten. De CMA CGM Sambhar was 30 september het laatste deepsea-schip dat op de terminal in de Rotterdamse Eemhaven arriveerde.
Inspelend op de steeds verdergaande schaalvergroting verschuift ECT de resterende nog in de stad plaatsvindende werkzaamheden naar zijn twee deepsea-terminals op de Maasvlakte: ECT Delta Terminal en Euromax Terminal Rotterdam.
Einde van een tijdperk
‘De sluiting van de ECT City Terminal vormt het einde van een tijdperk’, zegt CEO Leo Ruijs over het besluit, dat afgelopen zomer bekend werd. ‘Als pionier in de containeroverslag heeft ECT hier geschiedenis geschreven. De containeroverslag in Rotterdam is hier begonnen en volwassen geworden.’
‘Groei heeft vanaf het begin centraal gestaan. De schepen werden en worden steeds groter. ECT heeft altijd de bewuste keuze gemaakt om mee te groeien en is daarom vanaf de jaren ’80 actief op de Maasvlakte. Verhuizing van onze laatste activiteiten vanuit het stadsgebied naar de Maasvlakte is gezien deze ontwikkelingen een logische stap. Steeds grotere schepen vereisen steeds diepere havens en steeds modernere faciliteiten. Op onze direct aan de Noordzee gelegen ECT Delta Terminal en Euromax Terminal Rotterdam kunnen wij aan die vraag uitstekend voldoen en investeren we continu. Door het combineren van innovaties met prestaties zal ECT ook in de toekomst voorop blijven lopen.’
Containers
Op 31 augustus 1967 was de Atlantic Span van rederij Atlantic Container Line het allereerste containerschip dat de toen nog maar net afgebouwde terminal van ECT in de Eemhaven bezocht. Het was het begin van een stormachtige ontwikkeling. De containeroverslag in Rotterdam groeide snel en ECT nam in de Eemhaven in hoog tempo meer ruimte in beslag.
Aan het begin van de jaren ’70 leidde dat tot de eerste discussies over de vraag waar verdere uitbreiding moest komen. Dat werd de Maasvlakte, waar in 1984 de ECT Delta Terminal open ging. Gelijk op met de steeds groter wordende containerschepen verhuisden in de loop der jaren meer en meer rederijen van de stad richting zee. In 2008 opende ECT eveneens op de Maasvlakte de Euromax Terminal Rotterdam.
Beëindigen
De ECT City Terminal werd na de eeuwwisseling meer en meer een terminal voor specifieke niches. De verschuiving van containerdiensten naar de Maasvlakte ging ondertussen gestaag door. Met als uiteindelijk resultaat dat ECT besloot zijn activiteiten in het stadsgebied te beëindigen.
De twee deepsea-diensten die de ECT City Terminal nog vast aandeden, verhuizen naar de ECT Delta Terminal. Alle medewerkers kunnen ook aan de slag op de Maasvlakte. Het terrein wordt teruggegeven aan het Havenbedrijf Rotterdam.