Rijkswaterstaat werkt van 2 maart tot 23 maart en van 11 tot 1 juni aan de Kreekraksluizen om deze geschikt te maken voor bedienen op afstand. Dit worden de eerste grote sluizen in Nederland die straks vanuit een nautische centrale worden bediend. Dat is de Nautische Centrale Neeltje Jans.
Voor de oostkolk wordt de nieuwe besturing en begeleiding in maart geïnstalleerd en getest. De westkolk volgt in mei.
Doordat in die periodes voor de scheepvaart maar één van de twee kolken beschikbaar is, kunnen lange wachttijden ontstaan. Rijkswaterstaat adviseert schippers is om vooraf hun route te plannen. ‘Bijvoorbeeld op sluisplanning.nl. Zo nodig kan men omvaren via het Kanaal Zuid-Beveland en de Krammersluizen.’
Hinder
Om te drukke, onveilige situaties voor de sluis te voorkomen treft Rijkswaterstaat een aantal maatregelen. Begeleidingsvaartuigen regelen het scheepvaartverkeer tijdens de gedeeltelijke stremming. Op borden langs de wal staat informatie en worden instructies gegeven voor de schippers.
Gedurende de stremming is afmeren voor de sluizen voor rust of overnachting niet toegestaan. De capaciteit is benodigd voor reguliere doorvaart.
Omvaren
Rijkswaterstaat heeft overleg gevoerd met verladers en havenbedrijven om de scheepvaart voor te bereiden op de stremmingen. Bij lange wachttijden mogen schepen niet opvaren. Rijkswaterstaat adviseert om aan de zuidkant te wachten in Antwerpen of vanaf de Noordzijde bij Tholen. Daar wordt de scheepvaart nader geïnformeerd.
De kolk die wel in bedrijf is wordt zo efficiënt mogelijk ingezet. Het advies is om vooraf de route te plannen en indien mogelijk vrachten te plannen buiten de drukke periodes of om te varen via Westerschelde – Kanaal door Zuid-Beveland – Krammersluizen, zodat het aantal schepen bij de Kreekrak vermindert.
Terneuzen
Van 2 tot 23 maart wordt de oostkolk van de Kreekraksluizen aangepakt. Van 11 tot 1 juni volgt de westkolk. Als de Kreekraksluizen eenmaal vanuit de Nautische Centrale Neeltje Jans worden bediend, komen de Postbrug en Vlakebrug over het Kanaal door Zuid-Beveland en de sluizen in Terneuzen aan de beurt. De sluizen in Terneuzen worden op termijn bediend vanuit de Nautische Centrale Terneuzen.
Het ombouwen van de bedieningsinstallatie en het besturingssysteem bij de Kreekraksluizen maken deel uit van het project Modernisering Objectbediening Zeeland (MOBZ). Dit is een pilotproject van Rijkswaterstaat om de Zeeuwse bruggen en sluizen op afstand te bedienen. Daarnaast omvat het project groot onderhoud van de sluizen in Zeeland.