Ondanks de groei van het ladingvolume blijft de binnenvaart voorlopig last houden van overcapaciteit. Dat blijkt uit de twintigste editie van de Korte Termijn Voorspeller voor het Nederlandse goederenvervoer, uitgebracht door het onderzoek- en adviesbureau Panteia.
Na een moeizaam eerste halfjaar van 2013, liet het laatste kwartaal van vorig jaar een toename van het ladingvolume zien. In heel 2013 kwam er een groei van 0,4 procent uit de bus voor de binnenvaart. Voor 2014 verwacht Panteia dat het volume met 1,1 procent zal stijgen. Volgens de laatste raming komt daar in 2015 nog een groei van 1,8 procent bovenop.
Verslechtering in tankvaart
‘Deze groei is nog onvoldoende om de overcapaciteit op te lossen’, schrijven de onderzoekers. ‘Opmerkelijk is dat het in de tankvaart sinds najaar 2013 een forse verslechtering is opgetreden van vrachttarieven voor de binnenvaartondernemers. De volumes in de tankvaart liggen aanzienlijk lager.’ Dat komt deels door de warme winter; er was veel minder bevoorrading nodig van verwarmingsolie in het achterland in vergelijking met de winter van 2012/2013.
Panteia verwacht voor de totale vervoerssector een groei van het vervoersvolume op Nederlands grondgebied van 1,1 procent ten opzichte van 2013. Voor 2015 voorziet het onderzoeksbureau een verdere groei. Met name het binnenlandse wegvervoer kan dan sterk herstellen.
‘De vervoersmarkt voor transport over de weg stijgt gestaag in 2014 en 2015. Dit werd zichtbaar in het laatste kwartaal van 2013. Voor 2014 voorziet Panteia voor het wegvervoer een stijging van 0,9 procent van het vervoersvolume en in 2015 van 1,9 procent. Maar: ‘De toename in het volume resulteert nog niet in hogere vrachtprijzen.’
Betuweroute
Voor het spoorvervoer rekent Panteia op ruim 1 miljoen ton extra lading per jaar in zowel 2014 en 2015. Dit betekent een toename van circa 2,5 tot 3 procent per jaar. Maar helemaal zeker is dat niet. De spoorsector maakt zich zorgen dat de kosten tussen Nederland en Duitsland zullen oplopen door de omleidingen tijdens werkzaamheden aan het derde spoor aan de Duitse kant van de Betuweroute.
‘De capaciteit van de Betuwelijn kan behouden worden, door meer inzet van personeel, materiaal en een hogere gebruikersvergoeding. Tot nu toe is in de ramingen voor 2015 geen rekening gehouden met een eventueel negatief effect van de werkzaamheden aan het derde spoor op de transportkosten voor verladers.’