- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsEerste kadekranen RWG arriveren op Maasvlakte 2

Eerste kadekranen RWG arriveren op Maasvlakte 2

- Advertentie -

Delen

Maandag 25 november arriveren de eerste diepzeekadekranen van Rotterdam World Gateway (RWG). Een belangrijke mijlpaal in de bouw van de vergaand geautomatiseerde containerterminal op de Tweede Maasvlakte. De RWG-terminal gaat eind 2014 open.

Het lijkt een wedloop: de afgelopen weken hadden ook ECT en APMT (beide op de Eerste Maasvlakte) ook al kranennieuws. Daar ging het om vervanging of uitbreiding van kranen met het oog op de afhandeling van de nieuwe, grotere containerschepen (van 18.000 TEU).

Super Post-Panamaxkranen
De diepzeekadekranen voor RWG, gebouwd en vervoerd door Zhenhua Heavy Industries Company (ZPMC), zullen afhankelijk van het weer en het getij maandagochtend aanmeren bij RWG. De reuzen van maar liefst 127,50 meter hoog, hebben bijna twee maanden gedaan over hun reis van Shanghai naar Rotterdam.

Naast de Super Post-Panamaxkranen arriveren er ook twee kranen voor binnenvaartschepen. (foto RWG)

De zogenoemde Super Post-Panamaxkranen zullen bij RWG (waarin de containerrederijen APL, MOL, HMM en CMA-CGM samenwerken met terminaloperator DP World) ingezet worden op een diepzeekade van 1.150 meter lang. De kranen zijn speciaal ontwikkeld om de nieuwste generatie Ultra Large Container Ships (ULCSs) af te handelen. Ze hebben een reikwijdte van 24 rijen containers breed en zijn uitgerust met het zogenoemde ‘double trolley’ systeem. Dit systeem maakt het mogelijk om een container in twee stappen van een schip op een AGV (Automated Guided Vehicle) te lossen. De AGV vervoert de container vervolgens volledig geautomatiseerd naar een tijdelijk opslaggebied op de terminal.

Barge-/feederkranen
Naast twee diepzeekadekranen staan er ook twee barge-/feederkranen op het schip dat maandag bij RWG zal aankomen. Deze kranen worden ingezet op de 550 meter lange kade voor binnenvaart- en shortsea-schepen.
Alle kadekranen van RWG worden volledig elektrisch en op afstand bediend, een innovatie die nog niet eerder op deze schaal is toegepast. Het proces van het laden en lossen van containers wordt vanuit de controlekamer op de terminal gemonitord en begeleid door procesoperators.

In oktober 2014 wordt RWG operationeel. De terminal zal dan uitgerust zijn met elf diepzeekadekranen en drie barge-/feederkranen. Verwacht wordt dat eind april 2014 alle kranen op de terminal staan.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -