De Vereniging van Rotterdamse Cargadoors en de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht hebben een gezamenlijk belang: de eer van Rotterdam als veilige haven hoog houden. VRC-voorzitter Albert Thissen en KRVE-voorzitter Martin Brussé hebben de inzet daartoe maandag 4 november bekrachtigd met hun handtekening onder een specifieke intentieverklaring: medewerkers van VRC-leden dragen voortaan van een eigen reddingsvest aan boord van de KRVE-boten.
Albert Thissen (rechts) stapt mét reddingsvest aan boord bij Martin Brussé.
“De bewaking van ultieme veiligheid is van aller belang in de haven en industrie. Wie zich niet aan veiligheidsvoorschriften houdt, komt niet meer weg met de opmerking ‘doe niet zo moeilijk’ als hij of zij daarop wordt aangesproken”, leggen de organisaties in een gezamenljk persbericht uit. De Rotterdamse roeiers kunnen voortaan met recht en reden opstappende waterklerken die op scheepsbezoek gaan weigeren als ze geen eigen reddingsvest bij zich hebben of dat niet willen aantrekken.
Gemeenschappelijk belang
“Als de roeier aan een meevarende waterklerk vraagt zijn reddingsvest aan te doen, weet hij dat hij door de VRC wordt ondersteund”, zegt -voorzitter Thissen. “Door het ondertekenen van de intentieverklaring tonen VRC en KRVE beide commitment om hun verklaring daadwerkelijk uit te voeren. We hebben tenslotte een gemeenschappelijk belang: die van het bewaken van veiligheid. Deze verklaring onderstreept verder de al jarenlang goede verstandhouding tussen onze beide verenigingen.”
Scheepsbezoek
De VRC- en KRVE-leden krijgen de intentieverklaring zo snel mogelijk toegestuurd. Daarmee wordt een voorbereidingsperiode afgesloten. “Het onderwerp over eigen reddingsvesten dragen aan boord van onze boten is een jaar geleden besproken”, zegt KRVE-voorzitter Brussé daarover. “Voor ons is het ondoenlijk om reddingsvesten voor meevarende waterklerken aan boord te hebben. In onze dagelijkse praktijk kan het gebeuren dat een waterklerk voor scheepsbezoek door de ene boot naar het schip gebracht en door een andere boot weer naar wal wordt vervoerd. Hou dan maar eens zicht op inname van reddingsvesten.”
Alleen al om die reden hebben de roeiers bij de VRC gehoor gevonden om de cargadoors op te roepen hun waterklerken met een eigen reddingsvest uit te rusten. Bij vertegenwoordigers van Havenbedrijf Rotterdam, Douane en Zeehavenpolitie hoort het reddingsvest al standaard bij hun uitrusting.