- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsShortsea houdt het tot 2020 moeilijk

Shortsea houdt het tot 2020 moeilijk

- Advertentie -

Delen

Pas in 2020 maakt de shortsea-sector weer winst. Dat komt naar voren uit de tweede shortsea-studie van Bloem Doze Nienhuis. Het maritiem adviesbureau heeft becijferd dat de vraag naar lading in de sector tussen 2005 en 2012 schommelde rond de 1,8 miljard ton terwijl het aanbod van de shortsea-vloot in dezelfde periode met 20 procent groeide van 38 naar 47 miljoen ton DWT.

(archieffoto Tekst & Toebehoren)

In 2005 was er sprake van een redelijke winstgevendheid in de shortsea, aldus Bloem Doze Nienhuis. “Bij een jaarlijkse groei van 4 procent van het ladingaanbod en een per saldo stabiele vloot wordt pas in 2020 ditzelfde evenwicht bereikt. Hierbij is dan sprake van een structureel voldoende winstgevendheid voor de sector.”

Schommelende vrachttarieven
Uit het eerste onderzoek, verricht in maart 2012, kwamen al sterk schommelende vrachttarieven naar voren, veroorzaakt door onder andere een te sterk gefragmenteerd aanbod van scheepstonnage. Bloem Doze Nienhuis gaf toen de aanbeveling het aanbod te concentreren via fusies en samenwerkingsvormen om zo de bezettingsgraad van schepen te vergroten en meer van schaalvoordelen te kunnen profiteren.
In 2012 en de eerste helft van 2013 bereikten de vrachttarieven nieuwe laagterecords. Tevens bleef het vervoer voor de staal- en houtindustrie, de belangrijkste shortsea-klanten in de EU, laag.
“Een betrouwbare indicator van de short sea vrachtprijzen ontbreekt echter.” Daarom stellen de auteurs voor een betrouwbare en representatieve shortsea-vrachtindex in het leven te roepen. “Dit zal de sector professionaliseren en zal stakeholders transparantie over de vrachtprijzen verschaffen.”

Verliezen
Analyse van vijf grote spelers in de sector laat zien dat “asset light-rederijen” (bedrijven zonder of met weinig eigen schepen) beter presteren dan concurrenten met veel schepen in eigendom. “Financieringsproblemen en verliezen lijken zich te concentreren in het einde van de keten: de scheepseigenaar.”
“Financiering in de shortsea bevindt zich momenteel in zwaar weer. Aflossingen worden in overleg met banken opgeschort om executies te voorkomen. Bij het aantrekken van de vrachtenmarkt zullen deze achterstallige betalingen nog een aantal jaren de cashflow belasten”, voorspelt Bloem Doze Nienhuis.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -