United Waalhaven Terminals (UWT) krijgt een nieuwe kade aan de Johan Frisohaven. Daarover heeft het overslagbedrijf overeenstemming bereikt met het Havenbedrijf Rotterdam. De kade wordt geschikt voor shortsea- en binnenvaartschepen. De maximale diepgang is 7 meter en er kunnen schepen afmeren tot 135 meter lang.
Lege containers
De nieuwe voorziening in het Eemhavengebied is vooral bedoeld voor de overslag van lege containers, maar er kunnen ook volle containers worden behandeld. Door de kade is UWT in staat om de groeiende modal shift van truck naar binnenvaart op te vangen. Het bedrijf verwacht dat uiteindelijk circa 40 procent van alle lege containerbewegingen via de binnenvaart gaat.
De nieuwe kade (groen) is in het derde kwartaal van 2015 klaar. Tot die tijd worden nog de kades van UCFS (rood) gebruikt.
De aanleg van de kade is onderdeel van een totale herstructurering van het gebied rond de Bunschotenweg. UWT legt op dit moment de laatste hand aan een nieuw inrichtingsplan voor de afhandeling van trucks. Doelstellingen daarvan zijn een snellere doorstroming en een lagere belasting van de openbare weg.
De nieuwe kade biedt volgens Havenbedrijf Rotterdam ook meer mogelijkheden om volle en lege containers te combineren. Dit is met name van belang voor de binnenvaartschepen die van en naar de Maasvlakte varen.
UCFS
De aanbesteding van de kadebouw start oktober 2013, de oplevering is gepland in het derde kwartaal van 2015. Tot die tijd blijven de bestaande kades aan de 1e Eemhaven in gebruik.
Dat is ter hoogte van het United Container Freight Station. United Waalhaven Terminals heeft onlangs het 50-procentsbelang in UCFS overgenomen van de ECB Groep Het is de intentie van partijen om containers van en naar UCFS alleen nog per binnenvaart te vervoeren. Uiteindelijk levert dat naast een kostenvoordeel ook een ontlasting van de A15 op en een besparing van CO2.