Minister Schultz van Haegen houdt vast aan de voorgenomen bezuinigingen op het bedienend personeel van sluizen. Tijdens een Algemeen Overleg met de Tweede Kamer ging ze dinsdagavond 25 juni niet overstag voor bezwaren die diverse partijen opwierpen omdat de inkrimping nadelig zou zijn voor de binnenvaart en verladers die lading over water laten vervoeren.
De minister wil afwachten of uit het overleg dat Rijkswaterstaat binnenkort heeft met regio’s, provincies, bedrijfsleven en de binnenvaart alternatieve bezuinigingsmaatregelen komen. Ook financiële bijdragen van verladend bedrijfsleven om sluizen in hun regio wel 24 uur per etmaal open te houden zouden soelaas kunnen bieden. De regeringspartijen PvdA en VVD geven haar respijt tot na de zomervakantie.
“Binnenvaart juist stimuleren”
De VVD lijkt sowieso de bezuiniging te steunen. De PvdA is kritischer. Woordvoerder Albert de Vries gaf al vóór het debat aan liever meer vervoer over water te zien “dan nog meer vrachtwagens op de Nederlandse wegen. Daarom moeten de bezuinigingen op de bediening van sluizen en bruggen een andere invulling krijgen. Als we de Nederlandse binnenvaart stimuleren is dat beter voor het milieu, efficiënter en goedkoper. Ik zal minister Schultz oproepen af te zien van de geplande bezuinigingen en alternatieven presenteren.”
Volgens De Vries is de voorgenomen maatregel in strijd met het programma’ Beter Benutten’ waarmee het ministerie van Infrastructuur & Milieu vervoer over water wil bevorderen. “als sluizen en bruggen door bezuinigingen ’s avonds of ’s nachts niet meer worden bediend, kunnen er veel minder schepen langs. Dat zou betekenen dat vele tonnen aan lading weer over de weg moeten. Met als gevolg: meer verkeer op de weg en meer luchtvervuiling.”