- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSchultz reserveert 157 miljoen voor vierde kolk Volkeraksluizen

Schultz reserveert 157 miljoen voor vierde kolk Volkeraksluizen

- Advertentie -

Delen

Melanie Schultz van Haegen wil de wachttijd bij de Volkeraksluizen verkorten. Om de wachttijdnorm van gemiddeld 30 minuten ook in de toekomst niet te overschrijden, is volgens de minister van Infrastructuur en Milieu een vierde sluiskolk nodig. Als de groei in de binnenvaart van de afgelopen decennia zich doorzet, verwacht zij dat de extra sluiskolk er tussen 2020 en 2030 moet liggen.

“De Volkeraksluizen vormen een cruciale schakel in de vaarweg tussen Rotterdam en Antwerpen. Lading die in de Rotterdamse haven aankomt moet vlot naar het achterland worden vervoerd. Om een snelle doorvaart en betrouwbare reistijden te behouden, reserveer ik 157 miljoen euro voor de aanleg van een extra sluiskolk en maatregelen op korte termijn,” aldus Schultz van Haegen.

Schutproces versnellen
De Volkeraksluizen vormen een cruciaal onderdeel van de Schelde-Rijnverbinding tussen Rotterdam en Antwerpen. Het is het grootste en drukste sluizencomplex van Europa voor de binnenvaart, met drie sluiskolken voor de beroepsvaart en één recreatiesluis. Als de groei in de binnenvaart zich doorzet volgens de lijn van de afgelopen decennia zal rond 2025 de wachttijd te veel opgelopen zijn.
Door het schutproces van de drie bestaande sluiskolken voor de beroepsvaart te versnellen, kan op een snelle, slimme manier de wachttijd naar verwachting met enkele minuten worden verkort, aldus Rijkswaterstaat. Dit kan door een extra doorstroomopening in de sluisdeuren te creëren en door het sneller openen van de sluisdeuren. Voordat de minister alle sluiskolken op deze manier laat optimaliseren, doet Rijkswaterstaat dit jaar een proef om er zeker van te zijn dat de maatregelen effectief zijn.

Wachttijden meten met AIS
Om de daadwerkelijke wachttijd goed te blijven volgen heeft Rijkswaterstaat speciaal voor de Volkeraksluizen een nieuwe manier van meten ontwikkeld. Daarbij maakt Rijkswaterstaat gebruik van de AIS-zenders aan boord van de binnenvaartschepen. Van elk schip is daardoor precies te meten wat de wachttijd is. Daarmee is de gemiddelde wachttijd zeer nauwkeurig te bepalen. De eerste resultaten hiervan zijn eind 2013 beschikbaar.

Vierde sluiskolk
Door continue meting van de wachttijd denkt de minister tijdig te kunnen besluiten de benodigde vierde sluiskolk bij de Volkeraksluizen aan te leggen. De verwachting is dat een vierde kolk tussen 2020 en 2030 nodig is. Deze zal in dat geval ten noordwesten van de huidige drie sluiskolken worden aangelegd. Voor het realiseren van een vierde sluiskolk is, inclusief voorbereiding, vijf tot zeven jaar nodig.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -