- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsTransitiecomité vraagt om nationale sloopregeling

Transitiecomité vraagt om nationale sloopregeling

- Advertentie -

Delen

Het Transitiecomité onder leiding van Arie Kraaijeveld heeft de Tweede Kamer in een petitie een crisisoverbruggingspakket voor de periode 2013-2016 voorgesteld. Daarin vragen de samenwerkende binnenvaartorganisaties Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, BinnenvaartBrancheUnie en Koninklijke Schuttevaer onder meer om een nationale sloopregeling en wijziging van de ROSR-overgangsbepalingen.

In de Tweede Kamer had de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu woensdag 6 februari een Algemeen Overleg Binnenvaart met minister Schultz van Haegen. De crisissituatie on de binnenvaart stond daar op de agenda. Voorafgaand bood het Transitiecomité de petitie aan: “De binnenvaart verkeert als gevolg van de crisis in zwaar weer, maar de vooruitzichten voor de sector op midden-lange termijn zijn zo positief dat een pakket aan maatregelen voorgesteld wordt om dit perspectief veilig te stellen.”

Het Transitiecomité vraagt de politiek om een redingsboei voor de binnenvaart. (foto Scanrail/Fotolia)

Pakket
Het pakket bestaat uit zes onderdelen:

1. Structuurversterking; de bedrijfstak schrijft een toekomstvisie, transitie van binnenvaartorganisaties, meer ladingwerving, beter onderwijs en een nieuw beleidsconvenant.
2. Sanering grotere, oudere binnenschepen door Nationale Sloopregeling.
3. Faillerende schepen zo nodig langdurig uit de markt nemen.
4. Wijzigen van ROSR overgangsbepalingen om kleine/middelgrote schepen te behouden en duidelijke richtlijn voor hanteren hardheidsclausule.
5. Doorontwikkeling van een CBS prijsindex voor de binnenvaart.
6. Opzetten van een Europese databank met vlootgegevens.

De kern van het pakket bestaat uit structuurversterkende maatregelen, een nationale sloopregeling voor circa 200 grotere, oudere schepen boven de 2.000 ton, het tijdelijk uit de vaart nemen van grotere nieuwe schepen die failliet zijn (of dreigen te gaan) en het voorkomen van onredelijke technische eisen aan bestaande (kleinere) schepen (ROSR).

NMa
In 2010 verbood de NMa een eerder oplegplan van de binnenvaart. Het Transitiecomité zal de Mededingingsautoriteit opnieuw vragen zo’n capacitietsmaatregel goed te keuren. In de jaren ’90 werd wel een Europese sloopregeling ingevoerd om de toenmalige overcapaciteit tegen te gaan.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -