- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsToch nog overslagrecord voor Rotterdamse haven

Toch nog overslagrecord voor Rotterdamse haven

- Advertentie -

Delen

Ondanks de kwakkelende economie is de goederenoverslag in de haven van Rotterdam in 2012 met 1,7 procent toegenomen. De totale overslag kwam daarmee uit op 442 miljoen ton goederen. “Hoewel de groei beperkt is, is het weer een record voor Rotterdam”, aldus president-directeur Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam.

De overslag van containers nam in 2012 licht toe, met name dankzij de export. In het marktsegment droog massagoed zorgde de afnemende staalproductie in Europa voor minder overslag van vooral ertsen.

Draaipunt voor wereldhandel in olieproducten
Smits: “Die beweging werd meer dan gecompenseerd door de groei van de natte bulk: vooral ruwe olie en olieproducten werden meer overgeslagen. Die laatste categorie is de laatste tien jaar maar liefst verdrievoudigd. Daaraan zie je dat Rotterdam steeds meer een draaipunt wordt voor de wereldhandel. Dat helpt de haven te blijven groeien, want de wereldhandel ontwikkelt zich doorgaans sneller dan de Nederlandse en de Europese economie.”
“De positieve overslagcijfers van dit jaar nemen niet weg dat bij veel bedrijven de winstmarges onder druk staan, men soms rode cijfers schrijft of personeel wordt ontslagen.” Voor volgend jaar verwacht het Havenbedrijf Rotterdam een groei van circa 2 procent.

Droog massagoed
In het droog massagoed is over de volle breedte minder lading behandeld. Er werd 18 procent minder agribulk overgeslagen door slechte oogsten in belangrijke graan en oliezaden exporterende landen, terwijl ook de daaruit voorvloeiende hoge prijzen ongunstig waren.

(archieffoto’s MG Redacties)

IJzererts en schroot daalden 12 procent door de lagere staalproductie in Europa. Meerdere hoogovens zijn gesloten. De overslag van cokeskolen (gebruikt in hoogovens) viel minder hard terug doordat ladingstromen gebundeld werden en nu via Rotterdam lopen. Niettemin nam de kolenoverslag 4 procent af. De oorzaken hiervan zijn de kleinere vraag naar kolen voor elektriciteitsopwekking doordat in de zomer veel duurzame energie beschikbaar was en door het interen op voorraden.
De overslag van overig droog massagoed nam 9 procent af, vooral door de malaise in de bouw en de tegenvallende industriële productie. In totaal werd 79 miljoen ton droog massagoed overgeslagen.

Nat massagoed
De overslag van ruwe olie nam dit jaar toe met 6 procent en zat daarmee weer op ‘normaal’ niveau. Enerzijds waren er minder omvangrijke onderhoudstops in de raffinaderijen dan vorig jaar en anderzijds viel elders in Europa productiecapaciteit weg, reden waarom de productie hier werd opgeschroefd.
De overslag van minerale olieproducten nam net als in voorgaande jaren toe, nu met 12 procent. Belangrijkste oorzaak is de toename van de handel in olieproducten, met name door de verschillen in de prijs van stookolie in Europa en Azië. Het loont daardoor bijvoorbeeld om Russische stookolie via Rotterdam naar het Verre Oosten te verschepen.
Ook de overslag van nafta, gasolie, diesel, kerosine en benzine nam toe. De invoer van LNG bleef op een laag pitje, omdat de prijzen in Azië veel hoger liggen. Het product wordt daarom naar het Verre Oosten getransporteerd in plaats van naar Europa.
Het overig nat massagoed kende een groei van 4 procent, onder andere door het opstarten van Neste (import van palmolie) en de toegenomen invoer van biodiesel. In totaal werd 214 miljoen ton nat massagoed overgeslagen. Daarmee is dit goederensegment goed voor de helft van de goederenoverslag in Rotterdam.

Containers en breakbulk
De aanhoudende economische malaise zorgt voor minder import van goederen en meer export. Het saldo van die twee is een groei van 2 procent in gewicht. Omdat exportcontainers gemiddeld zwaarder zijn én er minder containers leeg terug gingen bleef de overslag in aantallen containers (TEU’s) gelijk.
Rotterdam verloor lading in de feedermarkt, maar won shortsea-containers. De 11,9 miljoen TEU aan containers was goed voor 126 miljoen ton.
Het roll on/roll off-verkeer nam met 3 procent toe, ondanks de kwakkelende Britse economie. Het overig stukgoed daalde 23 procent, vooral door de veel geringere import van staal. In totaal kwam de breakbulk daarmee met een min van 5 procent uit op 24 miljoen ton.

Marktaandeel
Het marktaandeel van de haven van Rotterdam in de Hamburg-Le Havre range nam de afgelopen vijf jaar toe met gemiddeld 0,5 procent per jaar tot 37,7 procent in het derde kwartaal van 2012. In het containersegment hield de Maasstad het in 2009 ontstane verschil met Hamburg en Antwerpen vast.

Gebaseerd op de vooruitzichten voor de Nederlandse en Europese (met name Duitse) economie verwacht Havenbedrijf Rotterdam voor 2013 wederom een bescheiden groei: ongeveer 2 procent. Daarmee zal de overslag volgend jaar waarschijnlijk de 450 miljoen ton naderen.
Waarschijnlijk neemt de overslag in de jaren daarna iets sneller toe. Dat is dan te danken aan de verbeterende economische vooruitzichten en het gereedkomen van nu lopende investeringen in tankopslag, containerterminals en kolencentrales in het Rotterdamse havengebied – waaronder Maasvlakte 2.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -