Voor de plaatsing van de nieuwe Uyllanderbrug bij IJburg was zaterdag 15 september een stremming van één uur en 45 minuten voldoende. “Nou ja stremming, zo kun je het niet eens noemen”, stelt Hoofd Scheepvaartdienst Amsterdam-Rijnkanaal Willem Wouters. “Wij hadden het zo voorbereid dat er niet één schip lag te wachten. Niemand heeft hier echt hinder van gehad.”
(foto E.J. Bruinekool Fotografie)
De bijzonder korte stremming was mogelijk dankzij goed en uitvoerig overleg tussen de aannemerscombinatie Victor Buyck Steel Construction/CFE, specialist in bijzondere transporten Sarens Nederland en Rijkswaterstaat. “In dat overleg is besloten een kleiner ponton voor het invaren te gebruiken dan gebruikelijk is”, legt Wouters uit. “De ponton die is ingezet, stond bij wijze van spreken tot op een millimeter van de rand vol. Dat was lastig voor Sarens maar dankzij die kleine ponton konden, zelfs toen de ponton dwars over het kanaal lag, de schepen nog steeds stapvoets passeren. Pas op het laatste moment is de scheepvaart volledig gestremd. Maar toen was er even geen scheepvaart.”
Laatste schip
Het laatste schip dat voor de stremming passeerde was het koppelverband Veronique. “Dat was rond half een ’s middags. Op dat moment was er tot voorbij Maarssen geen enkel schip meer op het kanaal. Eigenlijk zou Sarens later beginnen met het inrijden maar wij hebben op dat moment besloten eerder te beginnen zodat er niemand hoefde te wachten op de plaatsing.”
Net nadat het kanaal weer was vrijgegeven voor de scheepvaart kwam het drogeladingschip Merwe aanvaren. Dat kon, zij het stapvoets, direct doorvaren. Kort daarna is de scheepvaart opnieuw gestremd. “Dit keer voor tien minuutjes. Dat was nodig om de brug exact op de stempels te kunnen plaatsen.”
150 meter
De nieuwe Uyllanderbrug is een stalen boogbrug van 150 meter lang, 30 meter breed en 24 meter hoog. De brug, met een doorvaarthoogte van circa 10 meter, verbindt de A1 en A9 bij knooppunt Diemen met IJburg.
(Evert Bruinekool)