Samenwerkingverband EUBO verraste de binnenvaart deze zomer met het concrete plan om nieuwe commerciële samenwerkingverbanden uit de grond te stampen waarbij schepen te huur zouden worden aangeboden. Twee weken geleden kwam net zo verrassend een einde aan deze plannen. Inmiddels overweegt de EUBO ze weer uit de koelkast te halen.
De twee EUBO-coöperaties Rent-a-Ship en Barge4Rent zijn niet van start gegaan op 1 oktober. Initiatiefnemer Anton van Megen bij de bekendmaking van het stoppen: “Het is nu aan al degenen die het wel een goed idee vonden maar geen intentieverklaring wilden ondertekenen om alsnog actie te ondernemen. Wij hebben genoeg gedaan, maar we hebben het niet gered.”
Niet genoeg deelnemers
Er zijn twee redenen waarom de honderd EUBO-leden bijeen in Zwijndrecht maandag 27 september besloten de zaak af te blazen. Er zijn op de eerste plaats niet genoeg leden. Om een kans te hebben moesten er 200 scheepseigenaren zijn, die de intentieverklaring ondertekenden. De tweede reden is: er moest voor elk van de beide, nieuwe samenwerkingverbanden 5 miljoen euro garantie zijn van banken en andere – particuliere – financiers.
Aan geen van beide voorwaarden was voldaan. Er waren ‘slechts’180 intentieverklaringen en de geldschieters aarzelden. Hoewel Anton van Megen hen niet bij name noemde, denkt hij dat er een zware lobby van bevrachters richting geldschieters is geweest om vooral geen geld beschikbaar te stellen aan de nieuwe coöperaties en dat die daardoor niet bijtijds over de brug zijn gekomen.
‘Bijtijds’ want 1 oktober was voor de coöperaties een harde datum om van start te gaan. “We hadden het al een keer uitgesteld van 15 september naar 1 oktober. Dat wilden we geen tweede keer doen”, aldus Van Megen. “Het was een ambitieus plan, bijna allesomvattend in de binnenvaart. Maar het was te hoog gegrepen.”
Echt duidelijk wordt niet waarom zo pontificaal een streep getrokken werd onder dit plan.
Op de plank
De EUBO blijft bestaan en houdt ook het kantoor in Zwijndrecht aan. “Het plan ligt op de plank. Als voldoende schippers een intentieverklaring willen tekenen of er is voldoende geld als garantie, dan kunnen we zo van start gaan. Maar dat is dus niet aan ons. Laat anderen het nu maar oppakken. De bonden of andere samenwerkingsverbanden.”
Directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer liet zich vorige week in zijn column in Weekblad Schuttevaer lovend uit over het lef warmee Van Megen dit plan lanceerde. Hij omschrijft het als “een initiatief (…) dat bij voldoende draagvlak heel misschien zou kunnen werken”. Hij voegt eraan toe: “Nog een wonder dat de NMa hem ongemoeid heeft gelaten. Kennelijk hadden ze er voldoende vertrouwen in dat de binnenvaart er zelf wel de stekker uit zou trekken.”
Van Megen ziet de uitspraak van De Vries als steun in de rug. “Als er meer draagvlak was geweest, was er een kans.” Inmiddels zijn twee weken verstreken en er hebben zich meer schippers aangesloten. Het toaal is nu 196. “Eén heeft afgehaakt omdat hij zijn schip moest verkopen”, aldus Van Megen. Hij sluit niet uit dat EUBO de draad weer oppakt, maar wil wel ‘ruim 200’ aangeslotenen hebben. “En dan moet ook de hele binnenvaart mee gaan doen.”
Op de medewerking van banken rekent Van Megen niet langer. “We spreken met particuliere partijen.”