Op enkele Vlaamse sluizen hangen zwarte vlaggen uit als protest tegen de door Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) geplande herstructurering bij de binnenvaartbegeleiders. De socialistische vakbond ACOD is het oneens met de plannen van WenZ om zo’n 50 sluiswachterbanen te schrappen. Het dossier sleept al jaren aan, maar vooralsnog hebben de vaarwegbeheerder en de syndicale partners hierover geen akkoord bereikt. Wel heeft WenZ twee weken geleden een tussenrapport ingediend bij de bevoegde minister Hilde Crevits.
“Zoals elke andere organisatie beoordelen wij continu onze efficiency”, zegt Leo Clinckers, gedelegeerd bestuurder van WenZ. “De binnenvaart, maar ook de bediening van sluizen is de afgelopen jaren sterk geëvolueerd. We bedienen inmiddels een aantal bruggen en sluizen op afstand en hebben plannen om dit aantal in de toekomst verder uit te breiden. Daardoor wordt het mogelijk om met minder personeel de bediening van de kunstwerken uit te voeren.”
Op de middellange termijn, binnen tien à vijftien jaar, wil WenZ dan ook zo’n vijftig sluiswachtersbanen schrappen. Het aantal zou omlaag gaan van 383 naar 334. Volgens Clinckers zullen er geen naakte ontslagen vallen: sluiswachters die met pensioen gaan of vrijwillig opstappen, zullen niet worden vervangen.
De ACOD noemt deze plannen een “aanslag op de dienstverlening aan de binnenvaart”, maar Clickers weerlegt deze kritiek: “Als je een sluis of brug vanuit een centrale post bedient, blijft de kwaliteit van de dienstverlening dezelfde. Alleen is het in onze ogen niet verantwoord om bij centrale bediening ook nog een sluiswachter op de sluis te zetten die vervolgens een hele dag niets te doen heeft.”
Hervorming toelagen
Evenmin te spreken is de ACOD over de geplande hervorming van de toelagen voor sluiswachters. De vakbond vreest dat sluiswachters er financieel op achteruit zullen gaan. WenZ wil door de invoering van een nieuw toelagesysteem de lasten en lusten beter spreiden. “Ons huidige stelsel is het gevolg van het feit dat we een fusieorganisatie zijn”, licht Clinckers toe. “Als je met twee verschillende stelsels werkt, heb je hogere uitgaven. Daarom willen we toe naar een nieuw stelsel. We gaan er erover waken dat mensen er financieel niet op achteruit gaan.”
De plannen voor de hervorming van de personeelssituatie en het toelagesysteem dateren inmiddels van 2,5 jaar geleden en hebben al veel commotie veroorzaakt. Zo legden enkele sluiswachters begin 2007 spontaan het werk neer. Volgens Clinckers zijn de plannen de afgelopen jaren veelvuldig besproken met de syndicale partners en zijn er van twee kanten aanpassingen in aangebracht. “Je ziet een beweging naar elkaar toe om tot een oplossing te komen. Een paar weken geleden hebben we de nog resterende knelpunten genoteerd en het dossier overgemaakt aan minister Crevits om te laten zien waar we staan en wat het bijbehorende kostenplaatje is.” Clinckers onderstreept dat het om principestukken gaat waarover nog geen akkoord is bereikt met de sociale partners. Een volgende stap zou zijn dat de principestukken verder uitgewerkt worden. Dan volgen er opnieuw besprekingen met de vakbonden.
Vlaggen uit
Met de plannen zoals ze er nu liggen, kan de socialistische vakbond ACOD in geen geval leven. “Een rare situatie”, zegt ACOD-secretaris Hilaire Berckmans. “Men wil ons een personeelsplan door de strot duwen dat veel kost en waar we niet op zitten te wachten. Dat geld zou men beter elders investeren. Wij zullen ons hier niet bij neerleggen.” In de Vlaamse media dreigde de vakbond afgelopen week met acties, maar volgens Berckmans staat de ACOD zeker niet te springen om stakingen. “We willen in eerste instantie de druk opvoeren via de media en door zwarte vlaggen uit te hangen. Het is niet onze bedoeling om de binnenvaart te hinderen door stakingen op de sluizen.” Clinckers vindt de actiedreiging ongepast: “Wij hebben vier maanden geleden een informatiecampagne gevoerd naar de binnenvaartbegeleiders, omdat we van mening zijn dat we met die mensen contact moeten hebben en naar hen moeten luisteren. Juist vorige week hebben onze mensen opnieuw die communicatie gevoerd en de aanpassingen in de plannen met de sluiswachters besproken. Nu met acties dreigen schaadt de sereniteit van de besprekingen.”
Lees ook ‘ACON gaat soep uitdelen’