Vrijdag 26 juni opent burgemeester Frans Wilms van Maasgouw de 31e editie van de Maasbrachter Havendagen. Velen in Maasgouw en ver daarbuiten zullen reikhalzend uitkijken naar dit startsein. Vergeten is de teleurstelling over de afgelasting van de Havendagen 2008.
De haven ligt vast weer vol in het laatste weekend van juni. (archieffoto’s Jo Bindels)
Toch is het goed om daar nog even bij stil te staan. Want een tweetal belangrijke oorzaken waardoor het toenmalige bestuur moest besluiten de Havendagen van 2008 af te blazen, geldt nog steeds. Beide oorzaken zijn universeel en van alle tijden: geld en tijd. Geld, ofwel de werving van sponsors, is en zal altijd wel een veel inzet vergende activiteit zijn. Ook en vooral omdat het budget van de Havendagen elk jaar toeneemt. Daar komt in deze economisch roerige tijden als extra verzwarende factor de kredietcrisis bovenop.
Daarom is voorzitter Edward Verbunt meer dan verheugd dat de sponsoring voor de Havendagen 2009 een succes is geworden. “Dat is de verdienste van onze leden Marita de Hair en Philip Maas en natuurlijk van de sponsors. Dank aan de VIP-, Hoofd- en Basissponsors en Vrienden, die door hun gulle gaven – groot en klein – een solide basis gelegd hebben onder de Havendagen 2009. Mede in hun belang hopen wij een aansprekend programma Havendagen 2009 samengesteld te hebben.”
Nieuwe vrijwilligers
De tweede factor is tijd. De grote massa amuseert zich kostelijk tijdens de Havendagen maar alleen de leden van het bestuur en andere ingewijden weten hoeveel tijd de voorbereiding en organisatie van de Havendagen vergen.
Ook hier is een verzwarende factor in het spel. Sinds de Havendagen vanaf de negentiger jaren plaatsvinden onder de hoede van de Sectie Havenondernemers, zijn veel leden van het organiserend bestuur vrijwilliger naast ondernemer. Deze combinatie trekt een zware wissel op de beschikbaarheid van deze vrijwilligers en dat gaat na een aantal jaren opbreken.
Het vorige bestuur onder het voorzitterschap van Jo Houtermans werd daar in 2008 ook mee geconfronteerd. Roelof Fransbergen, die enkele jaren voorzitter was, zei ooit: “De voorbereidingen van de Havendagen zijn zo arbeidsintensief en tijdvretend…dat moet je maar een paar jaar doen naast je werk, en dan plaats maken voor nieuwe vrijwilligers.”
Deze nieuwe vrijwilligers hebben elkaar in 2008 gevonden. Samen hebben ze hun schouders gezet onder de organisatie van het feestelijke weekend voor dit jaar. Het zijn Roel Kleinstra, Henri Vranken, Wilmer Fransbergen, Philip Maas, Chantal Pols, Maya Tullemans, Lucien Bruin, Marita de Hair, Edward Verbunt, Marc Linssen, Marcel van Dijk en Clemens Dabekaussen.
De organisatoren (vlnr) Roel Kleinstra, Henri Vranken, Wilmer Fransbergen, Philip Maas, Chantal Pols, Maya Tullemans, Lucien Bruin, Marita de Hair, Edward Verbunt, Marc Linssen, Marcel van Dijk en Clemens Dabekaussen.
Echte scheepvaartmarkt
Laten we het programma eens nader onder de loep nemen. Nieuwe bezems vegen schoon zegt het spreekwoord en dus heeft het nieuwe bestuur wat veranderingen aangebracht, die ook nieuw cachet en elan aan de Havendagen moeten geven.
Vrijdag arriveren de nostalgische sleepbootjes en de sleepboot van de Koninklijke Marine, die afmeren aan de steiger van Rederij Stiphout. Het grote ponton is dit jaar door inzet bij baggerwerkzaamheden niet beschikbaar. Om 19.30 uur opent burgemeester Frans Wilms van Maasgouw de Havendagen op het podium, dat zich bevindt tegenover Café ´t Wiel. Aansluitend volgt een Sangria- avond met veel muziek.
De grote wijziging betreft de zaterdagmarkt. Het bestuur vindt dat terugkeer naar de roots van de Havendagen, namelijk de zaterdag bestemmen tot echte scheepvaartmarkt en het braderieaspect te beperken, de aantrekkelijkheid verhoogt. Natuurlijk zonder de gezelligheid en de culinaire kanten te verwaarlozen. Integendeel: er blijft genoeg te genieten en te beleven.
De Koninklijke Marine is ook weer present. Onder andere met een sleepboot.
Duitse deelnemers
Daarvoor zorgen de stands van de vele tientallen deelnemers, waaronder voor de eerste keer ook Duitse deelnemers, een reuzenrad (21 meter hoog met prachtig uitzicht over de haven), gratis rondvaarten met het mps Princess, de Waterscouting, natuurlijk de nostalgische en historische (sleep)bootjes en vanaf 17.00 tot 23.00 uur veel muziek en als afsluiting een spectaculair vuurwerk.
Natuurlijk is er ook genoeg plek om even te verpozen voor een natje en een droogje van de drie samenwerkende horecadeelnemers Café ’t Wiel, IJssalon Malla Vista en Eetcafé Le Mistral en de vele stands met lekkernijen.
De Havendagen kennen nog een wijziging ten opzichte van voorgaande jaren. De drankvoorziening bevindt zich op het grasveld tegenover Café ´t Wiel in de vorm van twee tapeilanden. Verder is er een tap op de steiger van Stiphout.
Braderie op zondag
De Koninklijke Marine en het Korps Mariniers zijn ook weer present met een sleepboot, brugsimulator, klimwand, snelle landingsrubberboten en een duiktank voor duikdemonstraties. De sleepboot is de Hunze uit 1987 van de Lingeklasse (lengte 27,45 meter, breedte 8,30 meter, diepgang 2,70 meter). De boot wordt voortbewogen door twee StorkWerkspoor dieselmotoren (DRO-218K van 801 pk) met straalbuizen. Snelheid: 12 knopen per uur. De Hunze is uiteraard te bezichtigen en de sleepboot verzorgt ook rondvaarten door de haven. Zondag kunnen bezoekers genieten van de braderie met alle gezellige en smakelijke ingrediënten van de zaterdag en de Kindermarkt in de Sintelstraat en de Wilhelminastraat.
Muziek en gezelligheid op de oude sleepbootjes.
(Jo Bindels)