400 miljoen tekort voor vaarwegen

0

Het ministerie van Infrastructuur & Milieu komt 400 miljoen euro tekort op het onderhoud van vaarwegen tot 2020. SP-Kamerlid Eric Smaling zegt geschokt te zijn dat er na de problemen bij ProRail wederom een fors tekort aan het licht is gekomen.

Het tekort op het vaarwegenonderhoud is naar voren gekomen na onderzoek van de Algemene Rekenkamer naar de instandhouding van het hoofdvaarwegennet. Die schrijft: ‘In 2011 was er een budgettekort van € 1,8 miljard. De minister van IenM nam maatregelen waarmee het probleem tot en met 2020 zou zijn opgelost. (…) In het licht van de op dat moment beschikbare informatie was de berekening van de minister correct. Nu, vier jaar later, zien we echter dat er behoefte is aan extra budget voor instandhouding van het hoofdvaarwegennet. Het tekort bedraagt ongeveer € 0,4 miljard voor de periode tot en met 2020.’

‘Het tekort aan budget voor de instandhouding van het hoofdvaarwegennet is een terugkerend verschijnsel. Eerder waren er tekorten in 2003 en 2008. Het kabinet moest beide keren grote bedragen (in totaal € 1,6 miljard) vrijmaken om achterstanden in het onderhoud van het hoofdvaarwegennet weg te werken. Voor de periode na 2020 zien wij nieuwe financiële risico’s opdoemen. Het instandhoudingsbudget voor het hoofdvaarwegennet zal waarschijnlijk wederom tekortschieten.’

 

Paradepaardjes

‘De tekorten stapelen zich steeds verder op’ aldus Smaling. ‘ Vorig jaar bleek al dat er te weinig geld is voor het wegennet, onlangs kwam bij het spoor een tekort van honderden miljoenen naar voren en nu blijkt dat er ook onvoldoende geld is voor de vaarwegen. Overal ontstaan tekorten maar we zien wel dat minister Schultz vasthoudt aan haar eigen paradepaardjes zoals een peperdure Blankenburgtunnel of de verbreding van de A27. Dat is niet langer uit te leggen.’

 

Eric Smaling. (foto: SP)
Eric Smaling. (foto: SP)

Onvoldoende inzicht

Uit het onderzoek van de Algemene Rekenkamer blijkt dat Rijkswaterstaat onvoldoende inzicht heeft in de kosten en baten, stelt Smaling. ‘Minister Schultz moet snel orde op zaken stellen. Het mag niet dat wij elk jaar met allerlei onaangename verrassingen worden geconfronteerd. Ook wil ik van haar weten hoe ze deze tekorten gaat opvangen zonder dat de kwaliteit van onze vaarwegen achteruitgaat.’

De SP maakt zich zorgen over de kwaliteit van de vaarwegen. ‘Er is de afgelopen jaren al fors bezuinigd op de vaarwegen.’ Nog meer bezuinigen zou volgens Smaling grote nadelige gevolgen kunnen hebben voor de binnenvaart.

‘Bruggen, sluizen, afmeerplekken, ligplaatsen, overal is op bezuinigd. De maat voor de binnenvaart is vol. Als straks wederom 400 miljoen bezuinigd moet gaan worden op de vaarwegen, is dat desastreus voor de binnenvaart met het gevolg dat er meer vervoerd zal worden over de weg.’

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.