- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRijkswaterstaat kiest OpenIJ voor bouw zeesluis IJmuiden

Rijkswaterstaat kiest OpenIJ voor bouw zeesluis IJmuiden

- Advertentie -

Delen

Rijkswaterstaat is van plan de bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden te gunnen aan het consortium OpenIJ. Dat heeft de dienst vandaag bekendgemaakt. Het consortium bestaat uit BAM, VolkerWessels en DIF. Na de definitieve gunning wordt OpenIJ verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden van de nieuwe zeesluis.

De Noordersluis bij IJmuiden bereikt in 2029 het einde van zijn technische levensduur. Ook is de sluis te klein geworden voor de steeds grotere zeeschepen. Daarom bouwt Rijkswaterstaat een nieuwe, grote zeesluis bij de ingang van het Noordzeekanaal.

Die moet de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren. De nieuwe zeesluis wordt 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep. De bouw start begin 2016 en de nieuwe zeesluis is eind 2019 beschikbaar voor de scheepvaart.

 

Sluizenprogramma

Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en Havenbedrijf Amsterdam werken samen bij de bouw van de nieuwe grote zeesluis bij IJmuiden. De gemeente Velsen is betrokken als wettelijk adviseur in het kader van de ruimtelijke ordening.

De nieuwe zeesluis is onderdeel van het Sluizenprogramma van Rijkswaterstaat. Dat telt zes projecten: keersluis Limmel, 2e kolk Eefde, 3e kolk Beatrixsluis, Zeetoegang IJmond, Zeesluis Terneuzen en de Afsluitdijk.

 

Het sluiscomplex in IJmuiden. (foto: Debot)
Het sluiscomplex in IJmuiden. (foto: Debot)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -