Zwaard van Damocles boven vaarwegen

0

Hoewel de begroting van Verkeer en Waterstaat op het eerste gezicht voor het vaarwegenbudget weinig wijzigingen laat zien ten opzichte van de eerdere begrotingen, is iedereen het erover eens dat de voorgenomen besparingen als een Zwaard van Damocles boven het beschikbare budget hangen.

Het huidige, demissionaire kabinet heeft in de begroting voor de jaren 2011 en verder al aangekondigd dat bezuinigd wordt op het onderhoud van de infrastructuur. Gesproken wordt van streven naar efficiency. Omdat bij de formatie van het nieuwe kabinet al wordt gesproken van zeker het vijfvoudige van de nu voorliggende bezuinigingen, zien de branchevertegenwoordigers de bui al hangen. Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) noemt het ‘niet fraai’ dat in 2011 bezuinigd wordt op onderhoud van vaarwegen. “Met de huidige budgetten is het al moeilijk om de toezeggingen aan de Tweede Kamer en het COV, omtrent het inlopen van achterstallig onderhoud in 2016 na te komen. Door te bezuinigen ontstaan nieuwe achterstanden.” In de begroting wordt nergens zeker gesteld dat het inlopen van achterstallig onderhoud van de vaarwegen wordt ontzien bij de bezuinigingen. Iets waar ‘Kamerbreed’ wel steun voor was.
De Vereniging van Waterbouwers zegt tevreden te zijn over de aandacht voor waterveiligheid en mobiliteit. De daaraan gekoppelde noodzakelijke investeringen in beheer, (achterstallig) onderhoud en aanleg van waterkeringen en vaarwegen blijven echter achterwege. “Dat past niet. Er moet boter bij de vis”, aldus Fries Heinis, directeur van de Vereniging van Waterbouwers.
Het COV roept minister Eurlings op om nog voor zijn vertrek met Noord-Nederland tot overeenstemming te komen over het baggeren van het Winschoterdiep. Te weinig voortgang wordt nog geboekt met de realisering van overnachtingshaven Lobith en de realisering van nieuwe sluizen bij de Kreekrak, Volkerak, Lemmer en Delfzijl.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.