Er zijn wel wat wolkjes aan de lucht maar die duiden niet op de komst van zwaar weer. Des te beter voor de Matador 3 van Bonn & Mees, die hier, achter de sleepboot Dutch Power, onderweg is naar Liverpool. Een reis via de Noordzee, het Engels Kanaal en langs Land’s End naar de Ierse Zee. Op de achtergrond zijn nog diverse andere zwaargewichten waarneembaar, want zowel binnengaats als buitengaats zijn voor speciale klussen zware hijswerktuigen nodig. Bij toeval zijn er hier drie in één beeld vereeuwigd.
Achter de Matador 3 is dat de Balder van (Pieter) Heerema en rechts de Audacia van Allseas van zijn broer Edward. De Balder, inmiddels 34 jaar oud, is een diepwater constructiewerkschip voor allerhande werkzaamheden, met name voor de olie-industrie. De twee kranen kunnen ‘in tandem’ 6.300 ton heffen. Het vaartuig is half afzinkbaar, wat gunstig is om het effect van deining en zeegang te verminderen. In 2001 werd het aangepast om ook pijpen te kunnen leggen en thans vinden er opnieuw aanpassingen plaats, waaronder renovatie van de accommodatie. Om de (werk)mensen te kunnen huisvesten heeft Heerema het passagiersschip Ocean Countess gecharterd, dat links van de Balder bij de Heeremapaal is afgemeerd.
De Audacia ligt op de Palen 84. Het is een pijpenlegger die ‘even’ niets te doen heeft en ligt te wachten op een volgende klus. Het gevaarte heeft met zijn ‘stinger’ al vele kilometers pijpleiding naar de zeebodem geleid. Het is 228 meter, maar met die uitsteek erbij 338 meter.
Bonn & Mees gaat met de Matador 3, die 1.800 ton kan heffen, voor HSM Schiedam in Engeland een platform-jacket installeren en dat kan wel overgelaten worden aan de oudste operationele exploitant van drijvende bokken in Rotterdam. Binnenkort bestaat het aan de Sluisjesdijk gevestigde familiebedrijf 125 jaar.