Uiterlijk deze zomer moet er meer duidelijkheid zijn over de aanpak van de resterende Leiewerken. Dit blijkt uit het antwoord van de Vlaamse minister Ben Weyts van Mobiliteit en Openbare Werken op een parlementaire vraag van volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA).
Het Seine-Scheldeproject beoogt de Leie zo aan te passen dat containervaart met drie lagen én éénrichtingsverkeer met schepen van klasse Vb (laadvermogen tot 4.500 ton) er in de toekomst mogelijk wordt. Tussen 2004 en 2006 werd in voorbereiding hiervan een algemene visie ontwikkeld, die werd vastgelegd in het Geïntegreerd Strategisch Plan Seine-Schelde (GSP) en de bijhorende projectnota.
Veel werk op de plank
In het GSP zijn bepaalde projectonderdelen (bijvoorbeeld de te herbouwen bruggen) echter niet in detail uitgewerkt. “Bovendien hebben zich sinds 2006 ook heel wat ontwikkelingen op het terrein voorgedaan. Zo zijn er bepaalde werken intussen uitgevoerd of opgestart, veranderde de visie van de betrokken gemeenten, enzovoort”, legt Bert Maertens uit. “Hoewel er reeds veel werken uitgevoerd of aan de gang zijn, zoals de Leiewerken in Harelbeke, ligt er toch nog veel werk op de plank.”
Hij wijst onder meer op de vernieuwing van de spoorwegbrug De Drie Duikers in Kortrijk en de brug tussen Wevelgem en Lauwe. Ook moeten er bochten verbreed worden en is er nog maar net begonnen met de realisatie van de geplande 500 hectare rivierherstel.
Allesomvattend projectplan
Er wordt een allesomvattend en geactualiseerd projectplan opgesteld. “De krijtlijnen van dit projectplan zijn voorgesteld en besproken op een vergadering van de betrokken klankbordgroep eind vorig jaar. Op basis hiervan werkt De Vlaamse Waterweg NV nu het verdere overleg- en communicatietraject uit”, weet Bert Maertens. Het projectplan wordt momenteel ook met de betrokken gemeenten besproken.