- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsWendy ligt op haar plaats

Wendy ligt op haar plaats

- Advertentie -

Delen

Dinsdagochtend is een van de drie laatste tunnelelementen afgezonken in het IJ. Dinsdag 2 en dinsdag 9 oktober wordt het gat tussen Amsterdam-Noord en het Centraal Station volledig gedicht en is de tunnel onder het IJ een feit. In verband met de werkzaamheden is het IJ steeds van dinsdag 07.00 uur tot woensdag 07.00 uur gestremd.

(foto E.J. Bruinekool Fotografie)

Wendy
Het tunneldeel, met de doopnaam Wendy, is in de nacht van maandag op dinsdag vanuit de Suezhaven naar het Amsterdamse IJ gebracht. “Het transport had een totale konvooilengte van 250 meter”, vertelt projectleider Peter van Westendorp. “De Jumbo van Mammoet fungeerde als duwboot. Twee sleepboten hielden het 138 meter lange, 12 meter brede en 8 meter hoge tunneldeel aan de achterzijde onder controle en nog eens twee sleepboten hadden hun lijnen aan de voorzijde aangekoppeld.”
Alles verliep exact volgens het vooraf overeengekomen schema. “Zij zijn rond drie uur ‘s nachts vertrokken en kwamen even voor zeven uur aan. Perfecte planning. Precies om zeven uur is het IJ gestremd en konden wij beginnen met de voorbereidingen voor de plaatsing.”

Positionering
Bij het afzinken was een belangrijke taak toebedeeld aan de medewerkers van Mammoet. “De Jumbo en de sleepboten hebben het tunnelelement voortdurend in de juiste positie gebracht en gehouden. Eerst is de tunnel vastgemaakt aan het ene landhoofd. Daarna werd hij in de dwarsrichting van het IJ gedraaid. Toen hij na twee uur dwars lag, hebben wij aan de voorkant een lier aangekoppeld die het element naar voren trekt. De Jumbo deed op dat moment dienst als rem terwijl de twee sleepboten de juiste positie bewaakten.”
Daarna was het de beurt aan de machinisten van de grote Bok Amsterdam en de kleinere bok Phoenix. “Zij hebben de controle overgenomen op het moment dat het element werd afgezonken. Tot op het moment dat de ballasttanks waren volgelopen en het element volledig werd ondersteund, hebben zij het afzinken begeleid en waren zij verantwoordelijk voor de juiste positionering.”

Ligplaats
Mochten weersomstandigheden het afzinken van de tunneldelen op 2 en 9 oktober onmogelijk maken, dan zullen de werkzaamheden, en daarmee de stremmingen, steeds één week opschuiven. Schippers die in verband met de stremming een ligplaats nodig hebben, kunnen contact opnemen met Sector Schellingwoude (VHF 60) of Haven Amsterdam (VHF 4).

(Evert Bruinekool)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -