De binnenvaart en waterwegen zijn in deze tijden volledig operationeel om de economische activiteiten in Vlaanderen te verzekeren door een vlotte toelevering van goederen via water. Dat stellen aldus De Vlaamse Waterweg en het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen in een verklaring: “In deze onzekere tijden zijn de waterwegen meer dan ooit een essentiële schakel in de logistieke keten.”
Sinds 13 maart zijn tal van maatregelen van kracht om de verspreiding van COVID-19 te beperken. De binnenvaart heeft een belangrijk vervoersaandeel in Vlaanderen en vervult op het vlak van goederenvervoer dan ook een cruciale rol.
Uitzonderlijke maatregelen
“Als waterwegbeheerder zijn we mee verantwoordelijk voor het laten functioneren van de logistieke keten en houden we onze dienstverlening op peil om de economische activiteiten van bedrijven mogelijk te houden”, aldus Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. Gisèle Maes, voorzitter van het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen (KBV) voegt daaraan toe: “De Vlaamse binnenvaartondernemers blijven paraat om ook in deze coronacrisis alle vervoersbehoeften in te vullen.”
De Vlaamse Waterweg en het KBV onderschrijven de maatregelen tegen COVID-19. “Uitzonderlijke tijden vragen om uitzonderlijke maatregelen. Wij volgen de beslissingen van de Federale en Vlaamse overheid strikt op en nemen diverse maatregelen”, aldus Jo Van Duynslaeger, secretaris-generaal van het KBV. “Hierbij stellen we de zorg voor de veiligheid, het welzijn en de gezondheid van al onze medewerkers en onze stakeholders voorop én blijven we een veilige en vlotte binnenvaart verzekeren.”
Gezondheid voorop
Het KBV roept de bedrijven in de binnenvaartketen op om de gezondheid van de mensen aan boord, op laadplaatsen en losplaatsen voorop te stellen. Onder andere door geen andere mensen dan de bemanningsleden aan boord te laten vertoeven. “Het is hartverwarmend om te zien dat alle collega’s op en langs de binnenvaart massaal hun verantwoordelijkheid nemen. Samen zorgen we ervoor dat de binnenvaart verder kan functioneren.”
Er gelden nog normale bedieningstijden voor de sluizen en bruggen op de Vlaamse waterwegen. “Mocht er zich een personeelsprobleem stellen, dan zal de dienstverlening geleidelijk worden afgebouwd”, meldt De Vlaamse Waterweg. ”We willen de impact alleszins zo maximaal mogelijk beperken.”
Volwaardig alternatief
De Vlaamse minister Lydia Peeters van Mobiliteit en Openbare Werken steekt de binnenvaart een hart onder de riem: “Vlaanderen wil de binnenvaart prominent inzetten als alternatief voor het vervoer over de weg. Dat de sector ook in moeilijke omstandigheden zich slagkrachtig toont is het bewijs dat binnenvaart daadwerkelijk ook een volwaardig alternatief is.”