De Vereniging van Rotterdamse Cargadoors heeft de VRC-penning toegekend aan de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht. KRVE-voorzitter Erik de Neef ontving de blijk van waardering donderdag 3 december tijdens het jaarlijkse Cargadoorsdiner.
De VRC-penning is een onderscheiding voor dit typisch Rotterdamse bedrijf met een ‘handen-uit-de-mouwen-mentaliteit’, aldus de VRC. ‘Naast het feit dat de KRVE van aanpakken weet, heeft zij naast haar traditionele roeierswerk nieuwe activiteiten ontwikkeld en is zij meer dan innovatief bezig.’
Roeierstarief
Een voorbeeld daarvan is ShoreTension. Met dat systeem kunnen schepen onder zeer moeilijke weers- en getijdeomstandigheden veilig en stabiel afgemeerd blijven en is efficiënter laden en lossen mogelijk. Dat product wordt – vanuit een aparte BV – inmiddels wereldwijd verkocht.
‘Tevens heeft zij een scherp oog voor de belangen van de klanten van de haven, daar waar het gaat om het zo laag mogelijk houden van de havenaanloopkosten. Het roeierstarief is dan ook in de afgelopen jaren niet of nauwelijks verhoogd.’ En dat spreekt de cargadoors als vertegenwoordigers van de rederijen aan.
Waardering
De VRC-penning is bedoeld om de ontvanger blijvend te herinneren aan de goede relatie met de VRC. Het is een blijk van waardering voor prestaties, bijdragen en werkzaamheden die de haven van Rotterdam ten goede zijn gekomen. De cargadoors zetten zo mogelijk jaarlijks een persoon of organisatie in de schijnwerpers die zich op aansprekende, uitzonderlijke en inspirerende wijze heeft ingespannen voor de Rotterdamse haven en voor de cargadoors in het bijzonder. Eerdere ontvangers zijn Wim van Sluis (ex-havenwethouder en voormalig voorzitter van Deltalinqs) en Hans Smits (ex-CEO van Havenbedrijf Rotterdam).
foto: Suvaal fotografie